Moleculen op mobieltje verraden levensstijl van eigenaar

De moleculen op een mobiele telefoon kunnen de levensstijl van de eigenaar tot in detail verraden, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Met behulp van de chemische deeltjes en microben op mobieltjes kunnen wetenschappers informatie verzamelen over onder meer het dieet, de gezondheid en het geslacht van mensen.

De techniek die bij de studie is gebruikt, kan in de toekomst mogelijk worden ingezet bij de forensische opsporing van misdadigers.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

Etensresten

De wetenschappers van de Universiteit van Californië kwamen tot hun bevindingen door de mobiele telefoons van 38 proefpersonen te onderzoeken. Ze schraapten moleculen van vier plekken op elk apparaat. Vervolgens gebruikten ze een techniek die massaspectrometrie wordt genoemd om de individuele moleculen op elke telefoon te identificeren.

Vaak ging het om etensresten, maar veel deeltjes waren ook overblijfselen van gezondheidsproducten, make-up en zelfs van medicijnen. De onderzoekers slaagden erin om met behulp van de moleculen de levensstijl van de eigenaars van de telefoons zeer precies te reconstrueren.

Onderzoeker

"Door de moleculen te analyseren die waren achtergebleven op de mobiele telefoons konden we in de meeste gevallen bepalen of de eigenaar man of vrouw was", verklaart hoofdonderzoekster Amina Bouslimani op nieuwssite Phys.org. "Ook konden we zien of de eigenaar make-up gebruikte, geblondeerd haar had, zonnebrand had gesmeerd, bier of wijn had gedronken, werd behandeld voor depressie, enzovoorts."

Bouslimani kan zich dan ook goed voorstellen dat opsporingsdiensten interesse hebben in de techniek. "Stel je voor dat een rechercheur een telefoon zonder vingerafdrukken of DNA tegenkomt op de plek van een misdrijf. Dit is het soort informatie dat dan nodig is om de eigenaar van het object op te sporen."

NUlifestyle op Facebook

Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter