Keuze online daten wordt bepaald door eerder geziene profielfoto's

De keuze om wel of niet met iemand af te spreken, zoals via een datingsite of app als Tinder, wordt beïnvloed door de profielfoto's die eerder zijn bekeken. De eerder waargenomen foto blijft even hangen in het brein en heeft hierdoor invloed op hoe iemand de profielfoto bekijkt die daarop volgt.

Dat blijkt uit onderzoek van een groep wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Sydney.

Het aantrekkelijk vinden van iemand op een foto, zal er voor zorgen dat de persoon op de foto die daarna komt ook rooskleuriger wordt gezien. VU-onderzoeker Erik van der Burg spreekt van "liefde op het tweede gezicht".

Het effect is te verklaren doordat het brein traag werkt. Als een gezicht wordt gezien, zorgt dat voor activatie in het brein. Wanneer dit gezicht verdwijnt, dan zal deze activatie niet direct verdwijnen.

"Bij het zien van een nieuw gezicht is onze waarneming dus niet een zuivere waarneming van de realiteit, maar een combinatie van wat we op dat moment zien en wat we zojuist hebben waargenomen", aldus Van der Burg.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie