'Persoonlijk verzorgingsproduct steeds vaker in luxewinkel gekocht'

Persoonlijke verzorgingsproducten worden minder vaak in een supermarkt of drogisterij gekocht. Steeds meer mensen kopen producten als deodorant of scheerproducten in een luxewinkel of een goedkopere winkel onderaan de markt (Action, Big Bazar).

Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau IRI, die de verkoop bij van alle Nederlandse supermarkten en drogisterijen bijhoudt.

De omzet van persoonlijke verzorgingsproducten in supermarkten in 2015 is met 5,3 procent gedaald. In drogisterijen is de omzet met 1,5 procent gedaald. 

Traditioneel

Dit betekent volgens IRI niet dat er minder producten worden gebruikt, maar wel dat deze producten steeds minder in het 'traditionele supermarkt- en drogisterijkanaal' worden gekocht. Luxewinkels als Rituals worden steeds populairder voor deze aankopen, maar ook goedkopere winkels aan de onderkant van de markt als Action en Big Bazar. Die verkopen steeds meer persoonlijke verzorgingsproducten van eigen merk.

Ook verschuift een deel van de aankopen naar webwinkels, verdeeld over veel specialistische aanbieders.

Deodorant

Vooral deodorant wordt niet meer in de supermarkten en drogisterijen gekocht, gevolgd door haarkleuring en haarstylingproducten. Ook bad- en doucheschuim, scheerproducten, geurproducten en mondverzorging worden in de andere winkels gekocht.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie