Meeste Nederlanders doen kerstinkopen niet online

Ondanks de opmars van het online winkelen, gaat 80 procent van de Nederlandse consumenten de deur uit om kerstcadeaus te kopen.

Dat blijkt uit onderzoek van Vastned, een beursgenoteerde vastgoedonderneming, onder 1.021 respondenten.

De diversiteit aan winkels is voor 57 procent van de ondervraagden de reden om niet online te winkelen. De sfeer en gezelligheid is voor de helft van de respondenten de belangrijkste reden om de winkelstraten op te zoeken. De aankleding zoals kerstversiering en verlichting maakt dit extra aantrekkelijk.

"Online winkelen heeft de functie van de fysieke winkel veranderd", aldus Taco de Groot van Vastned. "Een winkel moet iets extra's bieden en consumenten hebben daar ook behoefte aan." Daarnaast heeft winkelen steeds meer de functie van ontspanning en tijdverdrijf gekregen, zegt De Groot. "Sfeer en gezelligheid biedt het winkelen in reguliere winkels iets extra’s ten opzichte van het online alternatief."

Locaties

Op welke locaties er gewinkeld wordt verschilt per leeftijdscategorie. Mensen in de leeftijd van 18 tot 29 jaar kiezen het liefst voor bekende, grote winkelstraten, terwijl personen in de leeftijd van 45 tot 59 jaar liever voor kleinere winkelstraten kiezen.

Maastricht is door 26 procent van de ondervraagden genoemd als de stad met de beste kerstsfeer, gevolgd door Amsterdam (19 procent).

Bijna de helft van de ondervraagden heeft weleens kerstinkopen gedaan in een Europese stad buiten Nederland. Dusseldorf (45 procent), Londen (28 procent) en Antwerpen (25 procent) zijn daarvoor de populairste bestemmingen.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie