Groot deel zzp’ers genereren omzet via sociale media

Laatste update:  18 april 2012 13:03 info

AMSTERDAM – 80 procent van de zzp’ers in Nederland halen omzet binnen via sociale netwerken.

Foto:  ANP

De grootste omzetkanalen hierbinnen zijn LinkedIn (48 procent), Twitter (14 procent) en Facebook (8 procent). Toch blijkt dat 11 procent van de zzp’ers nog voornamelijk offline netwerkt, met name vanwege het persoonlijk contact (81 procent). 15 procent van de zzp’ers netwerkt zelfs helemaal niet, waarvan 31 procent omdat zij aangeven al genoeg opdrachtgevers te hebben.

Dit blijkt uit de ZZP Barometer, een onderzoek onder ruim 1400 zelfstandig professionals, freelancers en eenmanszaken. De ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi, het digitale kantoor voor ondernemers.

Online en offline netwerken

Het merendeel van de zzp’ers (59,7 procent) combineert online en offline netwerken met elkaar. Het doel van het netwerken loopt uiteen: zzp’ers netwerken voornamelijk om zich zakelijk te profileren (31 procent), hun netwerk uit te breiden (28 procent) of acquisitie te doen (21 procent).

Smartphones, tablets en apps

Maar liefst 73 procent van de zzp’ers beschikt over een smartphone, waarvan bijna de helft (42 procent) over een iPhone. Van de zzp’ers die geen smartphone hebben (27 procent) is de meerderheid ook niet van plan er een aan te schaffen in de komende twee jaar (62 procent). Slechts 8 procent van de zzp’ers gebruikt een BlackBerry.

32 procent van de zzp’ers heeft een tablet, waarvan 90 procent een iPad. De top-5 van spontaan meest genoemde apps wordt gevormd door: LinkedIn (38 procent), Twitter (25 procent), bankieren (21 procent), WhatsApp (16 procent) en Dropbox (14 procent).

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Eerder

Wijn El Bulli te koop

Wijnen uit Spaans toprestaurant moeten 1,2 miljoen euro opleveren

Lees verder op NUzakelijk.nl

Toyota´s boze droom

Chinezen kopen steeds minder Japanse auto´s door ruzie over een paar eilandjes

Lees verder op NUzakelijk.nl