Google en Philips aantrekkelijkste werkgevers voor studenten

AMSTERDAM - Google en Philips worden gezien als de meest aantrekkelijke werkgevers in Nederland onder respectievelijk de economische en technische studenten.

Dat blijkt uit onderzoek van Universum, een Zweeds Employer Branding adviesbureau. Zij onderzochten de carrière perspectieven en ideale werkgevers van 6120 studenten van 29 universiteiten en hogescholen in Nederland.

Bij economische studenten verslaat Google de favoriet van 2010, Apple, in de ranglijst. Heineken staat voor hen op de derde plaats.

In de technische ranglijst staat Philips al sinds 2004 op de eerste plaats. Dit jaar worden zij gevolgd door Shell en Google.

Onderstaande visualisatie geeft de verschillen tussen de ranglijst van dit jaar en van 2010 weer. Ook wordt het verschil weergegeven tussen de ranglijst van vrouwen en van mannen. Door te klikken op de verbindingen wordt extra informatie weergegeven over de positie van het bedrijf.

(c)NU.nl/Jelle Kamsma

Volgens Thijs Wesselink van Universum is het interessant te zien dat veel Nederlandse topwerkgevers, zoals KLM, Philips en Shell, enkele plaatsen op de ranglijst verliezen, terwijl buitenlandse multinationals, zoals Apple, The Coca Cola Company en L’Oréal enkele plaatsen stijgen.

Uitdagend werk

Studenten blijken werkgevers die uitdagend werk bieden en een goede verwijzing zijn voor een succesvolle toekomstige carrière te prefereren. Respectievelijk 80 procent en 76 procent associëren Google en Apple met uitdagend werk. 82 procent van de studenten ziet Google als een goede referentie op de CV.

Mannen vs. vrouwen

De favoriete werkgever voor de economische mannelijke student is Google, terwijl dat voor vrouwen L'Oréal is. Het verschil op de mannelijke en de vrouwelijke ranglijsten voor L'Oréal is maar liefst 51 plaatsen.

De werkgever die net zo aantrekkelijk is voor zowel de economische mannen als vrouwen is PricewaterhouseCoopers (nr. 19).

Ambities

Mannen streven er naar een leider of manager te zijn (28 procent van de mannen tegenover 20 procent van de vrouwen). Ook het doel om technisch of functioneel deskundig te zijn scoort beter onder mannen dan vrouwen (20 procent van de mannen tegenover 8 procent van de vrouwen).

Vrouwelijke studenten hechten veel meer belang aan het bijdragen aan een hoger en goed doel (24 procent van de vrouwen tegenover 12 procent van de mannen). Ook de balans tussen werk en privé is belangrijker voor de vrouwelijke student (44 procent van de vrouwen tegenover 33 procent van de mannen).

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie