'Internettende werknemer is productiever'

AMSTERDAM - Steeds vaker blijkt uit onderzoek dat werknemers die tussen hun werkzaamheden door af en toe een filmpje mogen kijken of hun privémail lezen productiever zijn dan werknemers die dat niet mogen doen.

Het Amerikaanse weekblad the New Yorker bericht over een onderzoek van de Universiteit van Kopenhagen waaruit blijkt dat iemand die even ontspannend internet voor hij een serieuze taak moet uitvoeren die taak beter uitvoert dan werknemers die dat niet doen.

Deelnemers aan het onderzoek kregen een simpele opdracht. Ze moesten in een video waarin mensen ballen overgooiden het aantal passes tellen.

Grappig filmpje

De ene groep keek vooraf naar een grappig internetfilmpje. De andere groep kreeg op zijn scherm een link naar dat filmpje, met daaronder de mededeling dat ze er niet naar mochten kijken. Wel hoorden zij de andere groep lachen om dat filmpje.

Na tien minuten moest de opdracht worden uitgevoerd en de groep die de video niet had mogen kijken, maakte aanzienlijk meer fouten dan de andere groep.

Wilskracht

Soortgelijke onderzoeken, maar dan zonder internet, geven vergelijkbare resultaten. De verklaring is dat er een limiet zit aan de wilskracht van de mens.

Als men veel energie besteedt aan het onderdrukken van impulsen op het ene gebied, wordt het op het andere gebied lastiger om impulsen onder controle te houden.

De onderzoekers uit Kopenhagen suggereren dat bedrijven hun werknemers internetpauzes gaan toestaan: om de zoveel tijd mogen ze een paar minuten online. Volgens the New Yorker is deze break een logische evolutie van een van de belangrijkste uitvindingen van de twintigste eeuw: de koffiepauze.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie