Mollema: 'Ik wil echt meedoen om de roze trui in de Ronde van Italië'

Bauke Mollema deed vorig jaar tot diep in de laatste week mee om een podiumplaats in de Tour de France, maar deze zomer zal hij in de belangrijkste wielerkoers ter wereld in dienst rijden van Alberto Contador. Het hoofddoel van 2017 begon daarom vrijdag voor de 30-jarige Nederlander: rijden voor de winst in de Ronde van Italië.

Terwijl de Belg Philippe Gilbert op 16 april voor de vierde keer de Amstel Gold Race won, waren drie van Nederlands beste klimmers hard aan het trainen boven op een berg op het Spaanse Tenerife.

Die zondagavond keken Bauke Mollema (Trek-Segafredo), Steven Kruijswijk (Lotto-Jumbo) en Tom Dumoulin (Team Sunweb) samen op televisie naar een herhaling van de enige echte klassieker die Nederland rijk is.

"Het is wel grappig dat de drie Nederlandse klassementsrenners voor de Giro een paar weken samen op hoogtestage waren op Tenerife", zegt Mollema, die in voorbereiding op de Ronde van Italië drie weken op het Spaanse eiland zat.

"Een hoogtestage is van zichzelf behoorlijk saai, er is niet veel te doen in zo'n hotel boven op een berg. Het was dus leuk dat er wat afleiding was, en dat we 's avonds af en toe samen naar wielrennen konden kijken."

Voor Mollema was het even wennen dat hij de Amstel Gold Race en een week later Luik-Bastenaken-Luik op televisie moest bekijken, want tussen 2012 en 2016 stond hij altijd bij beide Ardennenklassiekers aan de start.

"Ik rijd die koersen altijd graag, zeker de Amstel Gold Race als Nederlander. Maar ik denk dat dit de beste voorbereiding was op de Giro, een voorbereiding waarin de klassiekers niet pasten. Ik heb die keuze in de winter al gemaakt en daar sta ik nog steeds honderd procent achter."

Jubileumeditie

Dit voorjaar staat bij Mollema - net als bij Kruijswijk en Dumoulin - namelijk volledig in het teken van de honderdste Giro d'Italia, die vrijdag van start gaat op Sardinië.

Zodra vorig jaar bekend werd dat zijn ploeg Trek-Segafredo met Contador een nieuwe kopman had aangetrokken voor de Tour de France, sprak de Groningse klimmer de wens uit om in een van de twee andere grote rondes voor zijn eigen kansen te gaan. Samen met zijn ploeg kwam hij al snel uit bij de jubileumeditie van de Ronde van Italië.

Je zei vervolgens direct dat je in de Giro mee wil doen om de zege. Was het een bewuste keuze om je zo duidelijk uit te spreken?

"Ja, ik ga niet voor een toptienplaats naar de Giro, ik wil echt voor de roze trui meedoen. Ik wil weer het niveau halen dat ik vorig jaar in de Tour had, het niveau waarmee ik bijna tot het einde meedeed om het podium. Als dat lukt, dan kan ik ook in de Giro minimaal meedoen om het podium. Het is natuurlijk niet zo dat je die vorm op bestelling weer krijgt, maar daarom heb ik de hele winter en zeker de laatste maand keihard gewerkt."

Is jouw optreden vorig jaar in de Tour, waarin je tot de op twee na laatste etappe op de tweede plek in het klassement stond, belangrijk geweest om de bevestiging te krijgen dat je op het podium kan eindigen in een grote ronde?

"Zeker, dat was heel goed voor het zelfvertrouwen. Ik had vorig jaar een beter niveau in de Tour dan in de jaren daarvoor. Ik heb dus geprobeerd om de aanpak voor de Tour van vorig jaar te kopiëren naar de Giro van dit jaar."

Je zit nu in je derde jaar bij een Amerikaanse ploeg en in de Amerikaanse sportcultuur is het meer geaccepteerd dat je uitspreekt dat je voor het hoogste gaat. Stimuleert jouw ploeg je daarin?

"Niet direct, maar ik denk wel dat Trek-Segafredo een ploeg is die echt voor de overwinning wil gaan en niet snel tevreden is met een toptienklassering of een ereplaats. Dat merkte ik meteen toen ik hier tekende; waar andere ploegen misschien nog weleens tevreden zijn met tweede plaatsen, daar gaat het hier echt om winnen. Dat verwachten de sponsoren ook."

Je hebt gezegd dat je deze Giro ook ziet als een opstapje om volgend jaar of het jaar erna in de Tour om de zege mee te kunnen doen.

"Dat is een van de redenen waarom ik dit jaar de Giro rijd. We hebben Contador dit jaar als kopman in de Tour en voor mijn eigen ontwikkeling is het heel goed om in ieder geval in één grote ronde echt voor het klassement te rijden."

Populair

Voor de Oranje-wielerfan belooft 'Giro d'Italia 100' een heel bijzondere ronde te worden, want voor de laatste keer dat drie Nederlandse renners meededen om een hoge eindklassering in een grote ronde, moeten we enkele decennia terug in de tijd. De laatste Nederlander die in de Ronde van Italië op het podium eindigde, was Erik Breukink in 1988 (tweede).

"Het is een goed teken voor het Nederlandse wielrennen dat drie man hoog kunnen eindigen in deze Giro", aldus Mollema. "Dumoulin was in de Vuelta van 2015 dicht bij de eindzege, Kruijswijk won vorig jaar bijna de Giro en ik reed vorig jaar een goede Tour. Dat schept natuurlijk verwachtingen."

Normaal gesproken is vooral de Tour populair bij Nederlandse fans. Verwacht je dat deze Giro goed gevolgd zal worden vanuit Nederland?

"Ik hoop het. Het is misschien wat moeilijker te volgen omdat het niet rechtstreeks door de NOS wordt uitgezonden. En tijdens de Tour heb je echt het Tourgevoel, ook omdat het in de zomervakantie is. Maar ik denk dat grote rondes altijd wel goed gevolgd worden als wij Nederlanders het goed doen, dat zag je vorig jaar ook met Kruijswijk in de Giro."

"Bovendien, het deelnemersveld is misschien wel vergelijkbaar met de Tour de France, zoveel toppers staan er dit jaar aan de start van de Giro."

Wie zie jij als je grootste concurrenten?

"Je hebt heel veel sterke renners, maar als je ziet hoe Nairo Quintana dit jaar tot nu toe bergop rijdt, dan is hij de topfavoriet. En met het parcours dit jaar is Dumoulin voor mij ook een van de topfavorieten."

Dumoulin is zelf nog wat voorzichtig over zijn kansen bij zijn eerste grote ronde als klassementsrenner.

"Hij houdt er altijd van om vooraf een beetje verstoppertje te spelen, maar er zitten dit jaar zeventig tijdritkilometers in de Giro. Daar pakt Tom misschien wel vijf minuten op heel veel concurrenten. En als je ziet hoe hij eerder dit jaar klom in de Ronde van Abu Dhabi en de Tirreno-Adriatico, dan hoeft hij ook bergop niet heel veel onder te doen voor de rest. Ik denk dat dit parcours echt op het lijf van Dumoulin geschreven is."

Herinneringen

Mollema begint op Sardinië aan zijn tweede Ronde van Italië, nadat hij in 2010 debuteerde. "Zeven jaar, dat is lang geleden", zegt de nummer elf van de Tour van vorig jaar met een lach.

Wat herinner je je het meest van die Giro?

"Dat de start in Amsterdam was, dat was heel mooi en bijzonder. En dat het een heel zware Giro was. We hadden toen heel veel slecht weer, heel veel lange ritten en heel veel verplaatsingen. En misschien voelde het wel extra zwaar aan, omdat het mijn eerste grote ronde was. Maar ik heb op zich wel goede herinneringen aan die Giro, ik werd twaalfde en heb me een paar keer van voren laten zien."

Merkte je bij die ene keer dat er een groot verschil is met de Tour?

"De Tour is veel drukker, veel massaler. En je moet wat flexibeler zijn in de Giro. Voor hetzelfde geld ligt er straks sneeuw in de Dolomieten en worden er ritten ingekort."

Je was gewend om altijd de voorjaarklassiekers te rijden, altijd de Tour de France. Zorgt een nieuw doel als de Giro voor een impuls?

"Ik heb het hele voorjaar anders ingericht, een paar andere koersen gereden dan in andere jaren; dat geeft zeker nieuwe energie. Het is goed voor een renner om eens een heel ander programma te rijden. Als je elk jaar maar weer hetzelfde doet, dan kan dat je op een gegeven moment wat gaan tegenstaan. Ook wat dat betreft is het een goede zet om dit jaar de Giro te rijden."

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie