Thijs Römer: 'Ze moeten met hun handen van mijn privéleven afblijven'

Vanaf deze week is Weemoedt te zien op Videoland. Een dramaserie naar het gelijknamige boek van Thijs Römer, die voor de productie de rol van regisseur, acteur en producent op zich nam. "Ik denk dat ik nu makkelijker bij emoties als verlies kan, door wat er de afgelopen tijd is gebeurd."

Weemoedt gaat over Job Weemoedt. Als hoofd van een managementbureau staat hij artiesten in hun pieken en dalen bij, terwijl hij zijn eigen leven (verbroken relatie met kind) ook op de rails moet houden.

Het boek verschijnt in juni 2015, vier maanden nadat Thijs Römer en Katja Schuurman bekendmaken te gaan scheiden. Het publiek ziet zonder enige moeite parallellen tussen het verhaal in Weemoedt en Römers realiteit.

Römer zet zittend op het terras bij de Amsterdamse dierentuin Artis met een hand zijn zonnebril af: "Voor een deel is dat niet zo gek. Toen het boek uitkwam was ik gescheiden en vader van een kind, net als het hoofdpersonage Weemoedt. Ik kwam er toen pas achter dat er overeenkomsten waren met mijn eigen leven. Maar het boek heb ik twee jaar eerder geschreven. Het heeft de realiteit ingehaald."

"Er wordt veel belang gehecht aan authenticiteit, iets moet echt zijn", zegt Römer. "Dat zal te maken hebben met de ontwikkeling van televisie, die ons vaak een inkijk biedt in het echte leven. Een boek als Komt een Vrouw bij de Dokter is succesvol, omdat lezers weten dat de schrijver dat écht heeft meegemaakt. Het lijkt alsof mensen zich makkelijker kunnen identificeren met een karakter als ze weten dat het echt is gebeurd. Ik zeg de hele tijd dat Weemoedt een fictief personage is, maar dat ik er wel anekdotes in verwerkt hebt."

“Mijn leven wordt totaal gedebiliseerd door de manier van vragen”
Thijs Römer

In een interview met Het Parool zei je: 'De dag dat je relatie een NU.nl-bericht wordt, is geen fraai moment.' Ik vraag je naar de serie, maar wil ook weten welke dingen uit jouw privéleven daarin verwerkt zijn. Ik kan jou niet interviewen zonder jou ook te vragen naar de scheiding.

"Het is een belangrijk verschil of je vertrekt vanuit wat iemand maakt of dat je dat geen reet interesseert en je alleen benieuwd bent naar iemands privéleven. Sinds het gesprek met Volkskrant Magazine vorig jaar doe ik geen grote interviews meer met dat soort bladen. Die zijn helemaal niet geïnteresseerd in wat ik maak."

Waarom denk je dat?

"Dat lees ik terug. Het gaat niet om wat ik maak, maar alleen maar over het feit dat ik gescheiden ben."

Maar in dat interview wordt ook Gijs van de Westelaken aangehaald die zegt dat jij sinds je huwelijk met Katja in de wereld van de bladen en BN-ers terechtkwam, terwijl je daar eigenlijk ver vanaf stond. Dat je vanaf toen dubbel zo hard moest werken, omdat je opeens een mooie, bekende vrouw had. Daarmee wordt toch de link met je werk gelegd?

"Mijn leven wordt totaal gedebiliseerd door de manier van vragen en formuleren. Dat interview in Volkskrant Magazine had niet misstaan op pagina zeventien in de Story. Ik vond het schandalig. De interviewster stuurde mij later nog een bericht waarin ze zei dat ze uit betrouwbare bron had vernomen dat ik iets met Eva Jinek zou hebben. Het is een goede vriendin van mij, maar we hebben nooit een relatie gehad. Ze zei: 'Ik zou daar toch graag een reactie op willen, want als dit een dezer dagen uitkomt is mijn interview niet meer actueel.' Dat geeft dus aan dat ze de actualiteit van haar interview afmeet aan het feit of ik wel of niet een relatie heb met Eva Jinek."

Na een pauze: "Ik word kotsmisselijk als ik het teruglees. Van mijn eigen verhaal. Terwijl ik vind dat ik een goed en mooi leven heb."

Maar wat er staat is toch waar? Je krijgt de quotes te zien, maar het bevalt je niet?

"Mensen moeten gewoon met hun handen van mijn privéleven afblijven. Het is ook weer niet zo dat ik vind dat ze nergens recht op hebben, maar dat je zo lang over een scheiding moet praten…"

Video: Trailer Weemoedt

Had je aan het begin van je carrière verwacht dat dit soort dingen een hindernis zouden vormen?

"Ik heb dat natuurlijk van dichtbij meegemaakt met mijn opa (acteur Piet Römer, red.), die ook te maken kreeg met een onnatuurlijke vorm van aandacht. Toen de tv net bestond heeft hij een tijdje niet over straat gekund. Mensen wisten niet hoe ze ermee om moesten gaan, ze doken er bovenop. Ik beschouw het ook niet als obstakel, maar je moet keuzes maken. Wat wil je wel kwijt en wat niet? Dan is het te doen."

Römer wil in Weemoedt de showbizzwereld ontleden. Hij besteedt aandacht aan de lichte kant, met de voordelen en de roem. De Status, het geld en alle spotlights die op de ster van het moment zijn gericht. Maar hij laat ook zien wat er gebeurt als die lichten doven en het publiek de persoon in kwestie begint te vergeten.

“Ik kan hartstikke leuk spelen, wil je me alsjeblieft inhuren?”
Thijs Römer

Ben je zelf ooit bang geweest om het allemaal kwijt te raken?

"Toen ik op de toneelschool zat heb ik een toneelgezelschap opgericht, dat ging heel goed. Daar stopten we in 2008 na zeven jaar mee. Daarna heb ik een half jaar vrij genomen om te bedenken wat ik nou wilde. Daarna wilde ik weer aan de slag, maar het lukte niet. Dat heeft toen nog wel driekwart jaar geduurd. Ik merkte hoe kwetsbaar en afhankelijk ik was. Je hebt niet zoveel om aan te bieden. Ik kan niet zeggen: 'Hier ik heb deze kast gemaakt, wil je hem kopen?' Ik kon alleen vragen: 'Ik kan hartstikke leuk spelen, wil je me alsjeblieft inhuren?'"

Waardoor lukte het toen toch?

"Moordvrouw (Nederlandse politieserie met Wendy van Dijk en Thijs Römer, red.) is een kantelpunt geweest. Vlak daarvoor verscheen de film Dik Trom, die sloeg goed aan. Daarna kwam Alles is Familie. Ik heb daarvoor een bewust aantal jaren voor een klein publiek gespeeld, dat was prima. Maar ik wilde kijken wat er ging gebeuren als ik mijn kunsten zou vertonen voor een breder publiek. Daar was ik na een half jaar nadenken ook wel achter gekomen."

Had je dit personage vijf jaar geleden op dezelfde manier kunnen spelen? Heeft de scheiding bevrijdend gewerkt?

"Ik denk dat ik nu makkelijker bij emoties als verlies kan, door wat er de afgelopen tijd is gebeurd. Het karakter is door mijn privéomstandigheden gelaagder geworden. Maar dat is niet iets wat je kunt bedenken, dat krijg je in je schoot geworpen. Mijn reactie had ook kunnen zijn: 'Dit lijkt zó over mij te gaan, dit ga ik uit de weg.' Ik had ervoor kunnen kiezen het niet te doen, omdat ik anders de hele tijd dit soort vragen zou krijgen. Blijkbaar ben ik emotioneel exhibitionistisch genoeg om toch iets daarvan bloot te geven. Het karakter en de persoon daarachter zijn door elkaar heen gaan lopen. Ik snap de verwarring daarom ook wel."

Ik speel even advocaat van de duivel; jij bent zelf de hoofdrol gaan spelen, omdat dit beter werkt bij het publiek. Jij hebt het meegemaakt, dus jij speelt het.

"Het zou opportunistisch zijn geweest als ik tijdens het verschijnen van het boek had gezegd dat het verlies van mijn huwelijk erin heb verwerkt. In het boek vertelt Weemoedt een roddel door. Hij heeft gehoord dat Kluun (schrijver Komt een Vrouw bij de Dokter, red.) de kanker van zijn vrouw bedacht zou hebben om meer boeken te verkopen. Nou geloof ik, de schrijver van het boek, absoluut niet dat het zo is. Maar ik vond de vraag interessant. Stel je voor dat hij dat als reclamejongen als strategie heeft gebruikt. Het is hem gelukt, maar die leugen moet hij vol gaan houden anders hangen ze hem aan de hoogste boom op. Die leugen wordt langzaam zijn leven. De vraag luidt dan: Is het boek daardoor minder waard dan wanneer het echt zou zijn gebeurd? Veel mensen zullen zich beetgenomen voelen en balen dat ze hebben zitten huilen tijden het lezen. Maar waarom is het mooier of meer waard als hij echt heeft beleefd?"

Omdat een verhaal bedenken voor veel mensen minder integer is dan je eigen ervaringen bloot te geven?

"Je kunt ook heel integer een verhaal bedenken. Een fictief verhaal kan ook heel kwetsbaar zijn om te maken."

“Hoe ga je om met de schuld die je voelt naar je kind toe?”
Thijs Römer

Werkt het spelen van Weemoedt in de serie louterend?

"In de diepere zin wel. Je maakt iets over iemand die iets verliest en daarmee om moet gaan. Iemand die schuldig is en daar boete voor moet doen. Dat is zeker wel louterend. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de schuld die je voelt naar je kind toe? Dat heeft het personage en dat heb ik ook. Als je daar dan een scène over speelt, moet je die gevoelens ook aanraken. Dat is soms zwaar."

Het is mogelijk dat je, nu de scheiding al een tijdje achter de rug is, niet meer interessant bent voor de roddelbladen. Denk je daarover na?

"Sinds we uit elkaar zijn heb ik wel minder met die kant te maken. Maar het is nooit een doel op zich geweest. Katja en ik zijn nooit een societykoppel geweest. We gingen nooit naar premières of feestjes, behalve als we er zelf mee te maken hadden. We woonden in Uitdam, op het platteland. Je moet mij echt naar een première slepen. En Katja loopt ook echt niet alle feestjes af. Uiteindelijk hoop je dat je niet beroemd wordt om wie je bent, maar dat je bekend wordt door wat je doet."

Heeft jouw bekendheid jou in beeld gehouden toen je als acteur op een doodlopend spoor dreigde te belanden?

"Die bekendheid genereert niet per definitie werk, maar vooral aandacht. Daar heb ik nooit op zitten wachten. Ik denk dat het in die tijd tegen me heeft gewerkt, mensen kregen een extremer beeld van me."

Wat voor beeld was dat?

"Ik kom heel zelfverzekerd over, dat verwarren mensen met arrogantie. En misschien was ik soms ook wel arrogant. Geen enkele jongen van 24 is dat vreemd. Theo van Gogh en ik hadden een grote bek en dachten de wereld te gaan veranderen. Soms moet je een grote bek hebben en  tegen  jezelf schreeuwen dat je iets durft."

Wat is daarvan na zijn dood in 2004 bij jou blijven hangen?

"Als Theo ergens van overtuigd was, liet hij zich niet tegenhouden door praktische bezwaren of beren op de weg. Hij had iets stoers, dat heb ik denk ik ook wel. Bij Weemoedt kun je denken dat ik misschien twee functies teveel bekleedde. Maar ik laat me dan niet tegenhouden, dat heeft hij er wel ingeprent."

“Erland Galjaard hoefde mij niet in bescherming te nemen”
Thijs Römer

Die eigenschappen die je net noemde heb je ook Erland Galjaard, programmadirecteur van RTL, toegedicht. Heeft hij een soortgelijke functie voor jou?

(Denkt na) "Ergens wel."

Ben je nu heel erg aan het afwegen wat je zegt, omdat het je baas is?

"Nee, hij is in eerste instantie een vriend. Hij is ook niet mijn baas. Ik ben alleen aan het nadenken of het waar is, ik heb dat in interviews wel gezegd. Erland is iemand die een paar fases verder is in zijn leven, meer ervaring heeft en vanuit een bepaalde visie werkt. Hij is een aanjager."

Je hebt de serie Weemoedt aan hem te danken, zei je. Doe je jezelf daarmee niet tekort?

"Het had zonder hem heus wel een plek gekregen. Maar je hebt uiteindelijk iemand nodig die je vertrouwen geeft en dat deed hij. Theo en Erland geven vertrouwen in mensen waarin ze iets zien. Dat heb je soms nodig om te kunnen groeien, om te durven reiken."

Je was altijd kritisch op de manier waarop RTL Boulevard jou en Katja hebben benaderd. Vind je dat Galjaard genoeg gedaan heeft om jou en je ex-vrouw te beschermen?

"Dat was niet zijn verantwoordelijkheid. Het was niet zijn taak mij in bescherming te nemen. Laat ik het zo zeggen: ik heb nooit het gevoel gehad dat hij het níet deed. Waar hij het wel heeft gedaan weet ik misschien niet. Ik heb me daar nooit teleurgesteld in gevoeld. Ik denk dat ze binnen RTL de laatste jaren ook wel op zoek zijn geweest naar hoe ze dat programma zo konden optimaliseren dat het een wat positiever karakter zou krijgen."

Ben je veel energie kwijtgeraakt aan die showbizzwereld?

"Weinig. En het heeft me ook kansen gegeven. Het feit dat ik een van de hoofdrollen in Moordvrouw kon spelen had er ook mee te maken dat een groot publiek mij kende. Ik denk dat ik de voor- en nadelen tegen elkaar kan wegstrepen. Ik heb er niet onder geleden. Echt niet. Als ik het gevoel zou hebben gehad dat randverschijnselen mijn ontwikkeling als acteur zouden tegenhouden, dan had ik dat erg gevonden."

*De betreffende journalist van het Volkskrant Magazine laat desgevraagd aan NU.nl weten dat ze enkel heeft geïnformeerd of het mogelijk was dat er vóór de publicatiedatum van het interview naar buiten ging komen dat Römer niet meer single was. Aangezien hij in het interview zegt vrijgezel te zijn, wilde ze voorkomen dat het gedateerd zou zijn.

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie