Hier liggen de kansen voor Verstappen in de tweede seizoenshelft

Zondag gaat op één van de fraaiste circuits van de kalender de tweede helft van het Formule 1-seizoen van start. Spa-Francorchamps is de eerste stop van nog negen races die het seizoen voor Max Verstappen en zijn 21 collega’s kunnen maken en breken. Een overzicht. 

Grand Prix van België, 28 augustus

De Belgische Grand Prix is bij het ontbreken van een echte thuisrace voor Max Verstappen zijn de facto thuiswedstrijd, met vele tienduizenden Nederlandse fans op de tribune. Maar wat kunnen we op Spa, met zijn uitdagende bochten als Eau Rouge, Radillion en Blanchimont, verwachten?

Zoals het hele seizoen al is Mercedes de uitgesproken favoriet, maar voor kampioenschapsleider Lewis Hamilton zit er een kink in de kabel: door veel problemen aan het begin van het seizoen moet hij op Spa nieuwe onderdelen gebruiken, waardoor hij een gridstraf krijgt. Dat betekent dat de Brit liefst dertig plaatsen terug moet op de startopstelling.

Of Red Bull Racing het Nico Rosberg in de andere Mercedes echt lastig kan maken is de vraag, omdat motorvermogen op Spa, met zijn lange rechte stukken en snelle bochten een grote rol speelt. Voor de zomerstop lukte het Red Bull wel vaak om vóór Ferrari te eindigen, dus een podiumplaats voor Verstappen of zijn teamgenoot Daniel Ricciardo ligt zeker in het verschiet. Spa kent enkele secties waar de Red Bull sterk voor de dag komt. Dan is het hopen dat er niet te veel tijd verloren wordt op de hogesnelheidsstukken. Renault heeft aangekondigd de motor dit seizoen niet meer te gaan verbeteren, dus Ricciardo en Verstappen moeten het hiermee doen.

Video: Megacrash na de start van de GP van België in 1998

Grand Prix van Italië, 4 september

De echte test voor de motor van Verstappen komt een week na Spa, in de absolute hogesnelheidstempel van de Formule 1: Monza. Het klassieke Italiaanse circuit staat (net als Spa, Silverstone en Monaco) al sinds het eerste Formule 1-seizoen in 1950 op de kalender.

De vraag is echter hoe lang nog, want F1-baas Bernie Ecclestone dreigt steeds vaker met een verhuizing naar Imola, een ander legendarisch circuit in Italie. De reden: Monza betaalt veel minder dan de andere races, een regeling waar Ecclestone van af wil. De race op Monza is in Italië echter een staatsaangelegenheid, waar zelfs premier Renzi zich mee bemoeit. Er moet kortom nog heel wat gebeuren wil Monza echt van de kalender gehaald worden. Een impopulaire beslissing waar zelfs de steenharde Ecclestone nog wel twee keer over zal nadenken.

De race zelf dan? Monza draait grofweg om drie zaken: acceleratie, topsnelheid en een goede balans in de auto bij het aanremmen. Er is maar één team dat dat echt goed voor elkaar heeft en dat is Mercedes. Ferrari krijgt het waarschijnlijk aan de stok met andere Mercedes-aangedreven teams als Williams en Force India voor de derde podiumplaats. Verstappen mag met een plaats in de top zes echt tevreden zijn.

Video: Vijf coureurs finishen binnen 0,2 seconden in de GP van Italië in 1971

Grand Prix van Singapore, 18 september

De nachtrace op het stratencircuit in de Aziatische metropool Singapore is sinds de eerste race in 2008 een moderne klassieker op de Formule 1-kalender geworden. Op het Marina Bay-circuit zijn al flink wat legendarische races verreden. Voor Red Bull Racing is dit de race waar in de tweede seizoenshelft de grootste kansen op de zege liggen.

Motorvermogen speelt in Singapore een kleinere rol, vergelijkbaar met Monaco. De sleutel ligt vooral in neerwaartse kracht en mechanische grip (waar de auto van Verstappen geen gebrek aan heeft). Alles behalve een podiumplaats is voor Verstappen en Red Bull een teleurstelling.

Video: De Grand Prix van Singapore in 2010

Grand Prix van Maleisië, 2 oktober

Het Sepang-circuit in Maleisië staat inmiddels al weer sinds 1999 op de kalender. Op enkele hoogtepunten na, zoals voor Jos Verstappen, die in 2001 op een natte baan even tot de tweede plaats reikte, is de race bij Kuala Lumpur enigszins inwisselbaar.

Sepang is een circuit met twee gezichten. Er is een bochtig gedeelte, waar de auto van Max Verstappen goed voor de dag moet komen. Er zijn echter ook twee lange rechte stukken, waar weer tijd kan worden verloren. Vorig seizoen kwam Verstappen hier echter goed voor de dag, met onder meer een zeer fraaie inhaalactie op zijn huidige teamgenoot Ricciardo. Ook hier mag worden gehoopt op het podium.

Grand Prix van Japan, 9 oktober

De race in Japan wordt verreden op Suzuka, één van de onbetwiste parels van het seizoen. Het veelzijdige circuit is de enige baan op de kalender in een 8-vorm met een viaduct. Door de lange rechte stukken speelt motorvermogen op Suzuka een grote rol (Alonso klaagde vorig seizoen op de boordradio over zijn ‘GP2-motor’ van Honda, toen Verstappen de Spanjaard inhaalde op het rechte stuk). Toch zijn er ook veel bochtige secties waarin de Red Bull weer sterk voor de dag moet komen. Vorig jaar eindigde het team echter buiten de punten (Verstappen werd in de Toro Rosso negende), dus of het podium tot de mogelijkheden behoort is maar de vraag.

Video: Alonso haalt Schumacher buitenom in tijdens de Grand Prix van Japan in 2005

Grand Prix van de Verenigde Staten, 23 oktober

Het Circuit of the Americas bij Austin in Texas was vorig seizoen het toneel van één van de topprestaties van Max Verstappen in zijn eerste jaar. Op een natte baan reed hij zijn Toro Rosso naar de vierde plaats.

Het Amerikaanse circuit heeft veel overeenkomsten met andere moderne banen die de tweede seizoenshelft rijk is: een bochtig gedeelte, maar ook een zeer lang recht stuk. Toch ging Red Bull (op nat asfalt) vorig jaar erg goed in Austin en stond Ricciardo in 2014 op het podium. Kansen voor het team van Verstappen dus.

Video: De GP van Amerika in 2015

Grand Prix van Mexico, 30 oktober

De Mexicaanse Grand Prix keerde vorig jaar na 21 jaar terug op de kalender, op het circuit Hermanos Rodríguez. Verstappen reed hier vorig seizoen in de kwalificatie en in de race in de top tien, ondanks dat zijn Renault-motor op het 1,2 kilometer lange rechte stuk veel snelheid tekort kwam.

Red Bull deed het ook goed, met twee auto’s in de top vijf. Ervan uitgaande dat Red Bull Ferrari ook hier de baas is, zijn podiumkansen zeker niet ondenkbaar.

Grand Prix van Brazilië, 13 november

Het Interlagos-circuit in São Paulo geldt als klassieker waar in het verleden vaak het seizoen werd afgesloten. Nu is het de voorlaatste race, op een baan met veel hoogteverschillen en het lange start-finishgedeelte, dat begint als een hele lange bocht bergop. Het weer speelt altijd een grote rol op Interlagos: of het is heel warm, of het regent. Op het circuit zijn daarom al veel legendarische races gereden, waaronder die waarin Jos Verstappen debuteerde (en vervolgens hard crashte) in 1994.

Normaal gesproken heeft Red Bull het hier lastig, omdat voor het lange (niet zo) rechte stuk veel motorvermogen en tractie nodig zijn. Zoals gezegd regent het vaak op Interlagos, dus in dat opzicht liggen er kansen voor Verstappen. Maar bij normale weersomstandigheden mag een podiumplaats zeker uitbundig worden gevierd.

Video: Jos Verstappen crasht bij zijn debuut op Interlagos in 1994

Grand Prix van Abu Dhabi, 27 november

Het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi komt uit de koker van de Duitse ontwerper Herman Tilke, zoals de meeste moderne circuits, dus ook hier domineert een lang recht stuk de baan. In totaal zijn er zelfs drie rechte stukken, afgewisseld met bochtige secties waar inhalen vrijwel onmogelijk is. De plaatjes zijn wel mooi in Abu Dhabi, omdat de race in de schemering wordt gestart en finisht in het donker.

Red Bull kwam hier vorig seizoen niet goed voor de dag. Dat gold ook voor Verstappen, die zich vooral buiten de top tien ophield. Abu Dhabi is ook geen locatie om te hopen op regen, dus of Verstappen mag hopen op een goede seizoensafsluiter is maar zeer de vraag.

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie