AbFab-actrice Jennifer Saunders: 'PR is uit de hand gelopen'

De twee hoofdpersonen uit de jaren 90-komedie Absolutely Fabulous wisten zelf nauwelijks wat ze deden. "I PR things, darling", vatte het personage Edina Monsoon (Jennifer Saunders) haar beroep samen. Nu is er ruim twintig jaar later een film, in een tijd waarin de wereld van public relations "een beetje uit de hand is gelopen".

In Absolutely Fabulous: The Movie, die op 21 juli in Nederland uitkomt, zit het personage van Saunders niet goed in de slappe was. Haar beste vriendin Patsy Stone (Joanna Lumley), fashion director bij een modeblad, tipt haar dat Kate Moss haar PR-bureau heeft ontslagen, waarna de jacht op het topmodel is geopend. 

Patsy en Eddie proberen hun dag in de film nog steeds zo dronken mogelijk door te komen. En ze willen jong, hip en relevant blijven. Patsy Stone injecteert zichzelf meteen na het ontwaken met wat botox om de boel op te kalefateren. Alleen het geld raakt op.

De champagnekoelkast van Eddie wordt niet meer automatisch bijgevuld. Het klantenbestand van Monsoon is naast de zangeres Lulu, Baby-Spice Emma Bunton en koningin Noor nooit verder uitgebreid, dus een grote vis als Moss is meer dan welkom.

De promotie van de film is net zo over the top als de serie was. Voor aanvang van het interview krijgen journalisten flessen wodka, lippenstift, cocktailshakers en cupcakes met een uitgedrukte peuk van marsepein aangeboden. De PR-wereld die in de film op de hak wordt genomen, doet hier goed zijn werk.

PR-wereld

In het echt heeft Saunders (57) geen hoge pet op van PR-professionals. "Ik denk dat ze hun tijd wel hebben gehad", zegt de actrice, die de serie ook bedacht en schreef. "Maar wat zeg ik? Hier zijn wel twaalf PR-mensen aanwezig." 

"Ik denk dat PR nu anders is, omdat niemand er meer vat op heeft. Er staat zoveel online en alles wordt gepusht. En als je iets pusht, vraagt iedereen: wil je het twitteren, wil je dat doen. Het is een beetje uit de hand gelopen."

"Ze is overbodig geworden", zegt regisseur Mandy Flatcher over het personage van Saunders. "Iedereen blogt en zit in de PR, net zoals iedereen een criticus is."

Volwassen

Davy Hezemans, eigenaresse van Spice PR, kan zich niet vinden in het idee dat de PR-wereld "uit de hand is gelopen". Volgens haar is het vak juist volwassen geworden.

"Toen we vijftien jaar geleden begonnen, waren we geloof ik het derde PR-bureau dat zich bezig hield met mode, tegenwoordig zijn er wel 40 bureaus. Vroeger kwam je misschien nog wel weg met een product laten zien naast een fles champagne, maar nu moet je daar veel meer over nadenken. En een goed PR bureau zorgt ook voor een deel van de marketing."

Volgens Manon van den Brand, van PR-bureau The Gardeners, heeft ook een film als AbFab nog PR-mensen nodig. "De filmdistributeur genereert ook publiciteit om te zorgen dat het publiek gaat kijken en ook de acteurs promoten de film door interviews te geven, dus in die zin doen zij ook aan PR."

Karikatuur

"Absolutely Fabulous is een enorme, maar wel heel grappige, karikatuur natuurlijk", zegt Hezemans. "Blaaskaken schaden het beroep alleen maar. Belangrijker is dat je een goede koppeling kunt maken tussen merken en het netwerk. Een goed PR-bureau is onzichtbaar. Met een sprankelende persoonlijkheid alleen kom je er niet, misschien in de jaren negentig."

En het is vooral heel hard werken, vindt Van den Brand. "Mensen zien op foto’s alleen de leuke feestjes, maar wij staan na afloop tot laat nog alles te regelen en op te ruimen en te zorgen dat er publiciteit uit komt."

Kleinkinderen

De 70-jarige Lumley, die in de jaren zeventig korte tijd model was en in de jaren zeventig als actrice doorbrak als Purdey in The New Avengers, is onder de indruk van al het PR-geweld. "Het is verbazingwekkend", vertelt ze. "Ik denk dat ik dit heel erg ga missen, want we worden erg verwend. Zodra dit voorbij is, doen we onze tuinhandschoenen weer aan en zorgen we voor onze kleinkinderen."

Saunders: "En dan komt iemand naar mijn huis om al die kleren weer weg te nemen. Dan sta ik er verdrietig bij: 'Maar ik hou van dat rek.'"

Zoveel als hun personages van aandacht houden, zo weinig lijken Lumley en Saunders er zelf om te geven. Saunders: "Het is verbazingwekkend, want als je een tv-serie maakt, doe je het, ga je naar huis, vergeet je het weer en als het op televisie komt, kun je achter de bank gaan zitten wachten tot het weer voorbij is. Maar hiervoor, moeten we bij de première gaan zitten kijken naar onze gezichten op zo’n groot scherm met heel veel mensen erbij. Ik word er nerveus van."

Lumley: "Het is doodeng. Ik zit wel helemaal onder de drugs natuurlijk." Saunders heeft een ander plan. "Ik heb een dubbelganger voor de première, dus die kan ik sturen."

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie