Waar staan de beruchtste flitspalen van Nederland?

De meeste automobilisten weten exact waar ze staan, maar toch gaan dagelijks ruim vijftienduizend personen de fout in. Flitspalen en trajectcontroles leverden vorig jaar ruim 323 miljoen euro op. Nederland kent een aantal beruchte plekken waar automobilisten regelmatig op de bon worden geslingerd.

NU.nl vroeg bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gegevens op van 990 flitspalen en 22 trajectcontroles. Respectievelijk werd daarmee 218.494.502 euro en 104.978.760 euro aan verkeersboetes opgelegd.

Bij deze locaties steken een aantal controlepunten boven de rest uit. Wat zijn de beruchtste flitspalen en trajectcontroles van Nederland?

Op de Maasboulevard in Rotterdam staat de drukste flitser van Nederland. Vorig jaar werden daar 70.916 boetes uitgeschreven. Op deze locatie mag maximaal 50 kilometer per uur worden gereden. Elke 7,5 minuut gaat een automobilist in de fout voor het oog van de flitser.

Deze flitspaal was vorig jaar goed voor 3.889.712 euro. Dat is gemiddeld 54,85 euro per boete. Vier van de vijf boetes worden gegegeven voor een overtreding van maximaal 10 kilometer per uur.

Bij het Groningse Slochteren staat de flitspaal met de hoogste gemiddelde opbrengst. Anders gezegd: automobilisten krijgen op die 70 kilometerweg gemiddeld de hoogste boetes, omdat ze daar het zwaarst in overtreding gaan.

Een boete van de flitspaal op de kruising van de N33 en N387 kost gemiddeld 76,67 euro, het hoogste bedrag onder de flitspalen die vorig jaar minstens duizend bekeuringen opleverden. De 1.121 personen die hier werden geflitst kregen voor 85.944 euro aan boetes op de deurmat.

De snelheid van weggebruikers kan ook over langere stukken worden gemeten. Nederland telt 22 wegdelen waar zogeheten trajectmetingen worden verricht. Op de A2 van Utrecht naar Amsterdam gaan de meeste bestuurders de fout in.

Vorig jaar werden in totaal 552.203 boetes uitgeschreven op dat traject. Die boetes waren goed voor maar liefst 36.594.029 euro, wat neerkomt op 66,27 euro per boete. In de tegengestelde richting werden 385.855 boetes ter waarde van 22.247.405 euro uitgedeeld.

De ANWB heeft een voorkeur voor trajectcontroles boven flitspalen als middel om de snelheid te controleren. "Je meet de gemiddelde snelheid over een langer traject en stelt weggebruikers in staat om kleine onzorgvuldigheden te corrigeren", legt een ANWB-woordvoerder uit. "Weggebruikers zullen ook hun snelheid over een langere afstand aanpassen in plaats van alleen even in te houden bij een flitspaal."

"Er zijn echter situaties denkbaar waarin controles met een flitspaal wel zinvol zijn, denk bijvoorbeeld aan kruisingen."

Automobilisten worden niet alleen vanwege een te hoge snelheid geflitst. Bij veel verkeerslichten staan ook flitspalen om bestuurders te bekeuren die door rood licht rijden. In de fout gaan bij een verkeerslicht kost 230 euro.

Het kruispunt van de Amsteldijk en Vrijheidslaan bij de Berlagebrug in Amsterdam registreerde vorig jaar de meeste overtreders. Dagelijks gaan bijna veertien personen in de fout op die plek, wat neerkomt op 5.108 boetes. Deze locatie was dan ook goed voor 1.148.750 euro aan bekeuringen.

Geen melkkoe

Flitspalen en trajectcontroles mogen volgens de ANWB echter geen melkkoe zijn. "Verkeershandhaving moet als doel hebben om verkeersveiligheid te verbeteren, niet om de staatskas te vullen."

Het flitsen van hard of door rood rijdende automobilisten is dan ook één van de middelen om het verkeer veiliger te maken. De ANWB adviseert voornamelijk om wegen anders in te richten. Bestuurders moeten altijd weten wat de maximum snelheid is, en een weg mag niet uitnodigen om het gaspedaal dieper in te drukken.

"Belonen werkt overigens ook beter dan straffen. Soms kun je het beste iemand staande houden en uitleggen wat hij verkeerd heeft gedaan. Zoiets werkt beter dan een boete op de deurmat."

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie