Een nieuwe golf aan beursgangen: 'Het is ook een publiciteitsmiddel'

De laatste maanden doen denken aan de tijden van weleer voor de Amsterdamse beurs. Sinds de jaren negentig is het niet zo druk geweest met nieuwe bedrijven die geld willen ophalen via de beurs aan het Damrak.

Onder andere een funderingenmaker voor windturbines uit Roermond (Sif Group), een exploitant van enkele honderden sportscholen in Europa (Basic-Fit) en een bottelaar van Coca-Cola (Coca-Cola European Partners) haalden onlangs honderden miljoenen op via de aandelenmarkt in Amsterdam.

Het is een bonte verzameling bedrijven die naar de beurs is gedaan in de laatste maanden. Jaap Koelewijn, hoogleraar corporate finance aan de universiteit Nyenrode, vertelt dat er per bedrijf specifieke redenen zijn om naar de beurs te gaan.

Zo verkoopt Philips de lichtdivisie omdat het bedrijf zich wil specialiseren in medische apparatuur en brengt de Staat ASR, net zoals ABN Amro, naar de beurs als onderdeel van de staatssteun die de financiële instellingen hebben kregen.

De eigenaren van Basic-Fit brachten hun bedrijf vrijdag naar de beurs. Investeringsmaatschappij i3 kocht in 2013 een meerderheidsbelang voor 110 miljoen euro. Het bedrijf heeft nu een beurswaarde van rond de 800 miljoen euro.

Groeien

"Er zijn maar weinig ondernemingen die vers geld ophalen om te groeien", vertelt Koelewijn. "Het zijn relatief stabiele bedrijven die naar de beurs gaan. Het is niet zo dat er een Facebook-achtige emissie is."

Jammer, vindt de hoogleraar. Maar het is volgens hem wel goed dat er voor de belegger nieuwe mogelijkheden komen om te investeren.

Dat er op dit moment zoveel bedrijven naar de beurs gaan, is vooral toeval. Wim Zwanenburg, beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger, merkt op dat ook vooral in Nederland opeens veel beursgangen zijn. "Op zich is het wel mooi dat er wat partijen bijkomen. Het is goed dat er weer wat nieuw leven bijkomt."

“Er zijn maar weinig ondernemingen die vers geld ophalen om te groeien”
Jaap Koelewijn

Brexit

Voor bedrijven die naar de beurs willen, is het huidige klimaat ook erg gunstig. Aandelen worden tegen een relatief hoge prijs verhandeld. "Je gaat naar de beurs toe als de koersen hoger liggen", benadrukt Koelewijn. Ondernemingen worden wel gedwongen voor de zomer een beursgang te ondernemen door een mogelijk Britse vertrek uit de Europese Unie.

Als de Britten ervoor kiezen uit de Europese Unie te stappen, kan een eventuele beursgang in het water vallen. "Je weet niet wat er na 23 juni gebeurt. Londen functioneert misschien minder goed. Als je voor de 23e kunt, dan doe je dat", vertelt de hoogleraar.

"Men is toch een beetje benauwd voor de impact van een Brexit", aldus Zwanenburg. "Dat kan positief en negatief uitvallen. Men wil nu incasseren en de stemming op de aandelenmarkt is toch wel positief."

Beursgangen zijn aantrekkelijk voor eigenaren als ze een hoge prijs kunnen vangen, maar het is ook mooi meegenomen dat de verkopende partij contant geld krijgt voor de aandelen. Verder is de extra aandacht die een beursgang oplevert een bijkomend voordeel.

Media-aandacht

Een bedrijf kan vaak rekenen op veel media-aandacht bij een beursgang. Een concern krijgt sneller een publieke uitstraling. "Het is een publiciteitsmiddel", vertelt Koelewijn. Bedrijven worden zo "bekende Nederlanders". "Ik kan me voorstellen dat dit bij Basic-Fit wel meetelt, maar minder bij ASR en Philips Lighting."

Zwanenburg legt uit dat met een beursgang in één keer veel geld kan worden opgehaald. En voor het bedrijf zelf kan het voordelig zijn. Als eigendom bij één grote partij is geconcentreerd, wil die vaak direct zeggenschap. "Via de beurs is de vergadering van aandeelhouders officieel de baas, maar staan ze toch wat meer op afstand".

“Men is toch een beetje benauwd voor de impact van een Brexit”
Wim Zwanenburg

Niet goedkoop

Daar tegenover staat dat een beursgang niet goedkoop is. Er moeten juristen worden ingehuurd, en zakenbankiers die de beursgang ondersteunen. Bedrijven moeten daarnaast advertenties plaatsen, met investeerders praten en de media te woord staan. Dat alles kost een bedrijf al snel 5 tot 10 procent van het geld dat wordt opgehaald met een beursgang. 

Een ander nadeel is dat een bedrijf ook sneller in het nieuws komt als het slecht gaat. "Hoge bomen vangen veel wind. Denk aan het avontuur van Nina Brink. Die heeft wat minder prettige herinneringen aan de beursgang", vertelt Koelewijn.

"Nu zie je wel dat beleggers kritischer zijn geworden. Die zijn zich ervan bewust dat de beurs risico's inhoudt. Een belegger zal sneller denken, als ik een oor aangenaaid wordt, dan ga ik actie ondernemen."

Koelewijn waarschuwt voor kuddegedrag bij beleggers. "Er worden altijd mooie verhalen verteld. Wees je er als belegger bewust van. En toch zie je beleggers naar de markt rennen als de koers hoog is en wegrennen als de beurskoersen dalen."

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie