Hopen op een doorbraak: Wat doet het Songfestival voor Douwe Bob?

Vanaf het eerste moment dat Douwe Bob aankondigde mee te doen aan het Eurovisie Songfestival maakte hij duidelijk dat hij wilde winnen. 

De zanger greep zaterdag naast de winst en eindigde op de elfde plek. Maar wat viel er te winnen voor hem?

De marketingmachine draait op volle toeren, al kunnen we niet van een hele grote hit spreken. Songfestivalnummer Slow Down scoorde tot op heden niet hoog in de hitlijsten: nummer 11 in de Mega Top 50, nummer 24 in de Top 40 en nummer 49 in de Single Top 100. Alleen op iTunes stond het een weekje op nummer 1.

De verwachtingen voor de finale van het Songfestival waren daarentegen hooggespannen. "Douwe is op een missie", aldus Daniël Dekker, namens AVROTROS woordvoerder van het Songfestival. "Vanaf de eerste gesprekken was duidelijk dat hij een unieke prestatie wil neerzetten, hij doet mee om te winnen."

Er zijn inmiddels twee generaties opgegroeid die niet weten hoe het voelt wanneer Nederland het Songfestival wint. De laatste keer was in 1975 met Ding-A-Dong van Teach-In, een dikke hit in Duitsland, Groot-Brittannië en België. Het werd zelfs een nummer 1-hit in Zwitserland en Noorwegen.

Video: Teach In - Ding-A-Dong

Comeback

De laatste jaren maakt Nederland een comeback op het Songfestival. Calm After The Storm van The Common Linnets stond in veel Europese landen in de top 10 genoteerd na het songfestivaloptreden. Niet de millionseller die Ding-A-Dong ooit was (zes miljoen verkochte singles), maar desondanks ongekend.

Componist Dick Bakker liet naar verluidt een zwembad aanleggen met de inkomsten van Ding-A-Dong. Nu heeft Douwe Bob helemaal geen plek voor een zwembad in zijn appartement in Amsterdam, maar de tijd dat je schatrijk kon worden van een songfestivalhit ligt toch allang achter ons. Euphoria daargelaten.

"Op dat moment dat je daar staat besef je de impact niet", zegt Ilse DeLange tegen NU.nl over het succes van Calm After The Storm. "Dan ben je echt met dat moment bezig en wil je zo dicht mogelijk bij de muziek blijven. Dan denk je niet na over wat er kan gebeuren."

Onderuit gaan

Maar het kan ook anders uitpakken. In ruil voor een songfestivalavontuur zet je als artiest je geloofwaardigheid en integriteit op het spel, zeker wanneer je keihard onderuit gaat terwijl de ogen van Europa (plus Australië, China, Noord-Amerika, Turkije, Rusland en delen van het Midden-Oosten) op je gericht zijn.

Neem Trijntje Oosterhuis die in 2015 in de eerste halve finale strandde met het door Anouk geschreven Walk Along. Het gelijknamige album stond slechts zes weken in de Album Top 100, terwijl de eveneens door Anouk geproduceerde voorganger Wrecks We Adore 49 weken in de lijst stond, waarvan twee op nummer 1.

De enige Nederlanders die weinig imagoschade hebben opgelopen ondanks hun afgang op het Songfestival zijn De Toppers en 3Js. De succesverhalen van ABBA en Céline Dion staan daar tegenover, al is de competitie voor de meeste artiesten eerder een mijlpaal dan het startpunt van een glansrijke carrière.

Vrijheid

Om geloofwaardigheid zit Douwe Bob niet verlegen. Hij wist eerder al het stigma van een talentenjacht van zich af te schudden, voor zover hij dat stigma al had. "Niemand vertelt mij wat ik moet doen", zei Douwe Bob eerder deze week in Stockholm. Het past geheel bij de koers die de zanger drie jaar geleden heeft uitgezet.

AVROTROS geeft de singer-songwriter volledig de vrijheid. "We doen geen concessies aan de artistieke kant', beweert Dekker over de act van Douwe Bob. "Hij heeft een band en een song, dat is de hoofdzaak. Dat blijft het ook, daar draait alles om. Ik denk dat we ons daar voldoende mee onderscheiden.

"Door jezelf te blijven en goed te weten wat je op het festival wil doen, is er de meeste kans op een goed resultaat", weet Dekker door zijn jarenlange ervaring met artiesten op het Songfestival. "Er is hier een team die de uitgangspunten en afspraken bewaakt."

Daar is Ilse DeLange het volledig mee eens. “Ik denk dat hij zichzelf is. Hij heeft goed met regisseur Hans Pannecoucke gekeken naar hoe hij dit wil neerzetten en hoe de camera draait. Maar ondanks dat je, tussen haakjes, je eigen ding doet, wil je wel zo professioneel mogelijk doen."

Touren

Ligt Europa echt aan je voeten als je een goede prestatie neerzet op het Songfestival? De geschiedenis heeft uitgewezen dat je vooral een goed plan moet hebben om een internationale carrière te bewerkstelligen. De reden waarom het Anouk niet gelukt is en The Common Linnets wel, is omdat Anouk geen zin heeft om op tournee te gaan. Ze treedt maar een paar keer per jaar op.

Als je in een nieuwe markt wil doorbreken, moet je er naartoe. DeLange heeft dat begrepen en het songfestivalsucces van The Common Linnets meteen vertaald naar promotionele bezoeken en optredens in landen waar Calm After The Storm goed scoorde. Heb je een hit in Denemarken? Ga er dan naartoe.

Kortom, één zwaluw maakt nog geen zomer. DeLange wist de lucratieve Duitse muziekmarkt aan te boren. Met haar groep heeft ze voor een Duits tv-station een nieuwe versie opgenomen van de Dolly Parton-hit Jolene. Dat kan Douwe Bob ook. "Douwe is ongelofelijk sociaal en ontzettend professioneel", zegt ze.

Daniël Dekker denkt dat gimmicks op de lange termijn niet goed zijn voor een serieuze loopbaan als muzikant. "Wij hebben gekozen voor deze lijn, echte muzikanten die zelf liedjes schrijven. Gelukkig is er in Nederland veel talent en komt er onder muzikanten steeds meer draagvlak voor een deelname."

​De vraag of Douwe Bob Europa aan zijn voeten heeft gekregen met zijn zwoele oogopslag, tien seconden stilte, een naaktfoto of met de oprechte boodschap van zijn liedje speelde eigenlijk alleen zaterdagavond. Het is de stap daarna die echt telt. Na Waterloo kwam immers ook Honey, Honey en I Do, I Do, I Do, I Do, I Do.

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie