Netflix wil traditionele televisie de genadeklap toebrengen

Streamingdienst Netflix durfde tijdens de grote persconferentie afgelopen week in Parijs voor het eerst duidelijk zijn tanden te laten zien. Het bedrijf is ervan overtuigd dat het een van de grote leiders is in de entertainmentwereld, maar is dat wel zo?

NU.nl bezocht het evenement in de Franse hoofdstad en woonde verschillende panels bij van onder andere Ted Sarandos (hoofd van contentafdeling), Reed Hastings (directeur) en van enkele Netflix Original-series.

In het Cité du Cinema was niet aan de Netflix-logo's te ontkomen. Honderden journalisten én vloggers mochten in het auditorium de toekomstplannen aanschouwen.

Dat Netflix grootse plannen heeft, werd gelijk duidelijk. Directeur Hastings begon de ochtend met ferme oorlogstaal, maar met een brede glimlach. "Vroeger werden mensen nog beperkt door de lineaire televisie. Er was niet veel keuze. Nu is er on demand en je ziet dat mensen daar behoefte aan hebben. Anders waren we nooit zo succesvol geworden."

Traditioneel tv-kijken

De directeur denkt dat het bijna zover is dat kinderen aan hun ouders vragen wat traditioneel tv-kijken is. Dat op de zondagochtend Villa Achterwerk kijken verleden tijd is. Het is volgens Hastings denkbaar dat de ouders van nu straks te maken krijgen met een generatiekloof.

In Nederland blijkt uit de cijfers dat dit nog lang niet het geval is. On demand-kijken wordt wel steeds populairder, maar bij de bazen van de publieke omroepen is er nog geen reden voor paniek.

Uiteraard verschilt dat per land; in de Verenigde Staten is on demand een stuk populairder geworden, maar de wat armere landen lopen achter vanwege het langzamere internet daar. Geen wonder dat Netflix ervoor wil zorgen dat de video's zo min mogelijk data verbruiken.

Genadeklap

Dat on demand populairder wordt is zeker. Netflix heeft gezien dat het percentage kinderen dat via de dienst naar tv-series kijkt groeit. Daarom is besloten om traditionele televisiezenders een "genadeklap" toe te dienen door extra content voor kinderen te leveren. "We komen komend jaar met 600 uur aan series voor kinderen", zei Ted Sarandos zelfverzekerd.

Het is een groot risico van Netflix om daar veel geld in te steken. Aan de cijfers is niet te zien dat de doelgroep echt klaar is voor on demand-televisie. Daarnaast is het niet zeker dat er winst op te maken valt.

Netflix is echter een bedrijf dat graag risico's neemt. En met succes. Kijk naar 2013, toen scriptschrijver Beau Willimon en regisseur David Fincher de volledige vrijheid kregen om de serie House of Cards te maken. Inmiddels is duidelijk dat dat aardig is gelukt.

Netflix Originals

Drie jaar later heeft Netflix meer successen geboekt met Original-series als Narcos, Orange is the New Black en Daredevil. Komend jaar volgen er nog veel meer, waaronder The Crown, The Get Down en Marvel’s Luke Cage. Ook bestaande series krijgen dit jaar een vervolg, waaronder het minder succesvolle Marco Polo, de populaire Unbreakable Kimmy Schmidt en Bloodline.

Met The Crown, een dramaserie over de jonge koningin Elizabeth van het Verenigd Koninkrijk, zet Netflix groot in. Het is naar verluidt de duurste Netflix-serie ooit gemaakt.

Het budget van The Crown is 150 miljoen euro voor tien afleveringen en voor een streamingdienst die pas sinds 2013 populair is geworden is dat een riskante keuze. Bovendien is het voornemen om er zes seizoenen van te maken. Het budget blijft dus niet bij 150 miljoen euro.

Onderscheiden

Door flink in te zetten op big budget-series wil de streamingdienst zich onderscheiden van diensten als Amazon Prime, Hulu en het Nederlandse Videoland.

Maar dat is een gevaarlijk argument: Netflix is juist in onder meer Nederland succesvol geworden met series als House of Cards en Orange is the New Black, die respectievelijk met een budget van 4 miljoen euro en 3,5 miljoen euro per aflevering begonnen. Ondertussen is het gemiddelde budget van een serie veel hoger geworden.

Het is voor de streamingdienst te hopen dat hoog inzetten ook zorgt voor meer inkomsten. Het werkt al mee dat de dienst nu bijna wereldwijd beschikbaar is, maar het is niet duidelijk of de gebruikers langdurig abonnee blijven. Daarnaast heeft Netflix nog geen plan B voor als de kosten te hoog worden; een back-up plan leek tijdens de persconferentie uitgesloten te worden.

Video: Trailer van House of Cards

Trailer vierde seizoen House of Cards

Marco Polo

Daarnaast krijgt het minder gewaardeerde Marco Polo alsnog een tweede seizoen. Tot nu toe heeft Netflix nog geen serie geannuleerd, maar het lijkt een kwestie van tijd tot de streamingdienst een serie moet stopzetten. Van Marco Polo bijvoorbeeld wordt verwacht dat dat snel gaat gebeuren. Hoe zal Netflix zich dan herpakken? Ook daar kwam geen concreet antwoord op.

Dat een serie niet goed wordt gewaardeerd, betekent overigens niet meteen dat het een mislukking is. Zo kreeg de 50 miljoen euro kostende film The Ridiculous Six van Adam Sandler de ene na de andere negatieve recensie, maar daarmee werden volgens Sarandos wel de beste kijkcijfers in tijden gehaald.

Hoewel Netflix niet laat weten hoeveel mensen er naar een serie kijken en/of hoeveel er verdiend wordt aan een serie, is inmiddels duidelijk dat het verdienmodel tot nu toe werkt.

Lokale series

Dat de streamingdienst wil blijven groeien, blijkt ook uit het voornemen om door te gaan met series die in het buitenland gemaakt zijn. Zo is in het verleden de Noorse serie Lilyhammer wereldwijd verspreid en verschijnt binnenkort ook de Franse politieke serie Marseille, met Gérard Depardieu in de hoofdrol. 

Ook de grotere series, waaronder Narcos, worden gemaakt door lokale productiebedrijven. Dat zorgt natuurlijk voor goede marketing, maar het werkt ook duidelijk bij het publiek. "Narcos is in Colombia gemaakt door een Frans bedrijf (Gaumont International Television, red.), maar is in Duitsland het populairst. Dit zegt al dat we wereldwijd ertoe doen", zei Sarandos vol trots.

Video: Trailer van de Franse serie Marseille

Eerste trailer nieuwe Netflix-serie Marseille

Vrijheid

De aanpak van Netflix lijkt te werken. Bij ieder panel van een serie bij de persconferentie in Parijs zei de scriptschrijver, producent of regisseur - waarschijnlijk werd hen dat verplicht - dat ze de vrijheid die ze krijgen bij Netflix ontzettend prettig vinden. Ashton Kutcher liet weten het fijn te vinden dat hij altijd het woord 'fuck' mag gebruiken.

Hoewel dat waarschijnlijk gezegd wordt om de streamingdienst in een positief daglicht te zetten, zit er wel een kern van waarheid in. In tegenstelling tot de grote filmmaatschappijen ontstond er tot nu toe geen rel tussen producenten en de bazen van Netflix. De film Beasts of No Nation van Cary Fukunaga werd zelfs opgepikt door Netflix omdat de regisseur door andere bedrijven werd afgewezen.

Het is een boodschap van Netflix die momenteel overal gewaardeerd wordt. Maar wat de dienst moet doen als het met een tegenslag te maken krijgt? Daar werd in Parijs met geen woord over gerept.

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie