Pretparken vernieuwen: 'We mogen niet gevuld zijn met ouwe zooi'

Sinds lange tijd openen zowel Duinrell als Walibi dit voorjaar een nieuwe grote attractie. Gaat het weer goed met de Nederlandse attractieparken?

Met de 'Lost Gravity' staat in attractiepark Walibi Holland voor het eerst in veertien jaar weer een nieuwe achtbaan. "Het heeft veel te lang geduurd", vertelt directeur Mascha van Till over de nieuwe achtbaan. De laatste nieuwe achtbaan in Biddinghuizen, de bekende Goliath, verrees in 2002. Daarna richtte het park zich onder meer op het renoveren van de vakantiehuisjes op het terrein.

Van Till: "Of een nieuwe achtbaan je als pretpark direct een golf extra bezoekers oplevert, is lastig te meten. Wat ik wel weet, is dat het je direct bezoekers kost als je iets uit het aanbod haalt. Als pretpark is je reputatie zó weg. Het vertrouwen komt te voet, en gaat te paard."

Video: Eerste ritje voor publiek in Lost Gravity

Groei

Walibi hoort samen met De Efteling (Kaatsheuvel) en Duinrell (Wassenaar) bij de grootste Nederlandse pretparken. De Efteling is marktleider, en ziet de bezoekcijfers de laatste jaren stijgen, vertelt directeur Fons Jurgens. "We liggen momenteel op koers om nog dit jaar het derde grootste attractiepark van Europa te zijn, achter Disneyland Parijs en het Europapark in Duitsland. In 2020 willen we de 5 miljoen bezoekers per jaar halen", aldus Jurgens.

“Wij richten ons vooral op tieners, zij komen voor de kicks”
Mascha van Till, directeur Walibi Holland

In 2010 ontving De Efteling nog 4 miljoen bezoekers, nu bijna 4,7 miljoen. Ook de concurrenten doen het goed. Duinrell (gemiddeld tegen de 1,4 miljoen bezoekers per jaar) spreekt van een "lichte stijging" in de laatste jaren, en verwacht een nog sterkere stijging in het seizoen van 2016. Walibi maakt geen cijfers openbaar, maar zegt dat het bezoek "flink stijgt" en dat het dit jaar waarschijnlijk de 1 miljoen bezoekers haalt.

Zijn attractieparken weer hip? "Bij jongeren, met name tieners, wel", zegt Walibi-directeur Van Till. "Zij gaan naar pretparken voor de kicks. Onze marketing is vooral op hen gericht, bijvoorbeeld door bij de opening van de nieuwe achtbaan de rapper Mr. Polska te laten optreden. Je moet niet met Dennie Christian aan komen zetten. Vroeger waren wij een park voor jong en oud, maar daar geloof ik niet in, daar zijn andere parken beter in."

Schommel en wip

Naast Walibi breidt ook Duinrell dit voorjaar uit: op 21 april opent het de 'Wild Wings'. Hierin kunnen bezoekers  een vliegtuigje besturen waarin ze zelf bepalen hoe vaak het over de kop gaat. Het is de eerste grote Duinrell-attractie in vier jaar. "We verwachten een grote impuls in het bezoek. Deze attractie is totaal uniek in Nederland, je moet er echt voor naar ons", vertelt Roderick van Zuylen van Nijevelt, mededirecteur van het Wassenaarse familiebedrijf.

"Het verwachtingsniveau van bezoekers van pretparken neemt steeds sneller toe", aldus Van Zuylen van Nijevelt. "Je moet tegenwoordig continu vernieuwen om in hun gunst te blijven. Toen mijn vader het landgoed in 1960 kocht van zijn moeder en zusjes, was het woord recreatie nog niet eens uitgevonden. Bezoekers waren toen bij wijze van spreken al gelukkig met een schommel en een wip."

Dat concurrent Walibi in dezelfde periode als Duinrell met een nieuwe attractie op de proppen komt, zit Van Zuylen van Nijevelt niet dwars. "Het is alleen maar goed voor de sector als het aanbod van attracties in pretparken blijft vernieuwen. Zelf streven we ernaar om elke drie jaar een nieuwe attractie te openen; het is een van de manieren om aantrekkelijk te blijven. Nog meer dan dat investeren we in het up to date houden van het vakantie- en attractiepark. Als je dat niet doet, ga je langzaam verpauperen."

Video: Dit is de nieuwe attractie Wild Wings in Duinrell

Doorlopend vernieuwen

Ook Jurgens (De Efteling) benadrukt het belang van doorlopend investeren en attracties up-to-date houden. "Ik ben heel blij dat Duinrell en Walibi hun aanbod uitbreiden. De branche moet vernieuwend zijn, attractieparken mogen niet gevuld zijn met ouwe zooi. Het wordt soms onderschat hoe belangrijk pretparken voor de Nederlandse economie zijn. Wij zorgen goed voor miljoenen Nederlanders, en vele Duitsers en Belgen."

“Het effect van een nieuwe attractie houdt nog jaren aan”
Fons Jurgens, directeur De Efteling

De Efteling richt zich in tegenstelling tot Walibi op het hele gezin. Toch opende het vorig jaar de Baron 1898, een achtbaan die met name tieners aanspreekt. Jurgens: "Deze groep was licht ondervertegenwoordigd in de bezoekcijfers. Van de verschillende leden van het gezin, wilden we tieners meer gaan bieden. We zien dat er sinds de opening van de Baron inderdaad meer tieners naar De Efteling komen. Dat effect houdt de komende paar jaar nog wel aan."

Omdat De Efteling een brede doelgroep heeft, opent het om-en-om attracties voor verschillende subgroepen. "We hebben de Baron 1898 gebouwd met het oog op tieners. Met onze volgende attractie, de Symbolica die in 2017 opent, doen we weer iets voor gezinnen."

Jurgens ziet de toekomst van attractieparken zonnig in. "Ze worden steeds meer een plek waar mensen breken met het individualisme in het dagelijks leven. Veel jongeren koekeloeren de hele dag op hun telefoon. Pretparken zijn een mogelijkheid om samen te komen, zoals vroeger op het dorpsplein gebeurde."

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie