The Revenant: Mannen die elke dag de dood in de ogen kijken

The Revenant belooft bij de komende uitreiking van de Oscars de show te stelen. Regisseur Alejandro González Iñárritu, die een jaar geleden al meerdere Oscars won met Birdman, heeft mogelijk weer een parel in handen.

Dat vermoeden wordt bevestigd door de twaalf Oscarnominaties die de film op zak heeft. Zo maakt The Revenant onder andere kans op de Oscar voor Beste Film, Beste Regisseur en Beste Acteur. 

Met films als 21 Grams, Babel, Birdman, Biutiful en dus ook The Revenant is het haast geen verrassing meer dat filmliefhebbers uitkijken naar de nieuwste film van de Mexicaanse regisseur. En dan speelt Leonardo DiCaprio ook nog eens de hoofdrol. 

The Revenant is gebaseerd op het boek The Revenant: a Novel of Revenge van schrijver Michael Punke uit 2003, over het harde leven van de Amerikaanse pelsjager Hugh Glass in 1823. Glass wordt in dit verhaal ernstig toegetakeld door een grizzlybeer.

Als hij bijkomt, besluit hij wraak te nemen op de personen die hem voor dood achterlaten. Ernstig gewond worstelt hij zich in zijn zoektocht door honderden mijlen woest landschap.

NU.nl sprak met de regisseur en acteurs Will Poulter en Domhnall Gleeson over de film, de opnames en uiteraard de kansen voor hoofdrolspeler DiCaprio, die nog altijd op zijn eerste Oscar wacht.

NU.nl met de cast en regisseur van The Revenant

Erbarmelijke omstandigheden

Iñárittu wilde voor de film absoluut geen via de computer gegenereerde beelden gebruiken, en besloot het op te nemen in de bossen van de Verenigde Staten, Canada en Argentinië. Het was de bedoeling dat de film geheel in Canada op te nemen, maar door het warme weer werd de productie opgeschoven naar de twee andere landen.

Het was al bekend dat de acteurs onder erbarmelijke omstandigheden de opnames hebben doorstaan. Vaak moesten ze urenlang loodzware kleding van dierenhuid dragen of in het ijskoude water staan. Hoofdrolspeler Leonardo DiCaprio zou zelfs de opnames een 'living hell' hebben genoemd, maar volgens de Mexicaanse regisseur ligt dat anders. "Die uitspraak is uit z'n verband gerukt. Het was een medewerker van ons team die zei dat de omstandigheden verschrikkelijk waren."

"Ik heb zelf nooit echt het gevoel gehad dat de omstandigheden heel heftig waren. Natuurlijk, het was zeer uitdagend. Het was soms heel moeilijk. Maar dat is juist het mooie; het is eigenlijk een privilege om een film op deze manier op te nemen. Problemen zijn er immers om op te lossen."

“Het is eigenlijk een privilege om een film op deze manier op te nemen.”
Alejandro González Iñárritu

Speciaal

Acteur Gleeson, die de leider van de groep jagers speelt, vond de omstandigheden soms heftig. "Maar ik heb er nooit spijt van gekregen. Ik moest mijzelf er wel aan herinneren dat we met iets speciaals bezig waren. Dat dit niet zomaar een film is. Als je van beroep een acteur bent, zou je eigenlijk al dankbaar moeten zijn voor een rol. Als je dan in zo'n bijzonder project zit, dan moet je elke seconde wel dankbaar zijn. Elke keer als ik in dat ijskoude water stond, besefte ik dat."

De 22-jarige Poulter trilt bijna als hij hij daar aan terugdenkt. "Er was een bepaalde scène die mij het meest bijblijft. Ik moest toen in het ijskoude water staan, maar pas na twintig takes was ik klaar. Het scheelde weinig of ik was volledig buiten bewustzijn geraakt. Ik had echt het gevoel dat mijn brein op een gegeven moment niet meer zou functioneren."

Maar voor de Britse acteur waren de opnames ook goed voor het ontdekken van zijn uitersten. "Ik heb gezien hoe ver ik eigenlijk kan gaan. Vaak genoeg heb ik gedacht: oké, dit is eigenlijk heel zwaar. Maar goed, ik denk dat de film heel anders zou zijn als we 'm onder prettige omstandigheden hadden gemaakt."

Sfeer

Hoewel de omstandigheden niet altijd ideaal waren, was de sfeer op de set wel goed, aldus Gleeson. "De hele ervaring was gewoon beklemmend. Ik was gedurende die periode heel emotioneel. Iedereen eigenlijk. Dat zorgde er echter voor dat we al om de kleinste dingen moesten lachen."

"Op een dag liepen we door het bos. De druppels water vielen uit de takken van bomen op onze kleding, die al heel zwaar was. We werden er gek van. Het was gewoon klote. Maar ineens ging Tom Hardy liedjes van verschillende televisieseries zingen. Uit het niets! Dat soort dingen zorgden ervoor dat we meer met geheven hoofd doorgingen."

Overleven

The Revenant vertelt het verhaal van een aantal mannen die elke dag de dood in de ogen kijken. Toch gaan ze door. De film probeert weer te geven wat precies de ultieme wil om te overleven is.

"Hoewel we nu in een andere tijd leven, kun je deze film wel projecteren op jezelf en de maatschappij. Ik denk dat elk persoon te maken krijgt met dingen die dezelfde impact hebben als bijvoorbeeld een aanval van een beer. Je moet het zien als een metafoor; de pijn die je hebt bij een aanval van een beer of dat je vrienden je in de steek laten, kun je vergelijken met het overlijden van een familielid. Het is immers een aanval op je leven", aldus de 52-jarige regisseur.

Poulter probeert het op een andere manier te vergelijken. "Oké, ergens kun je zeggen dat we in onze tijd wat luier zijn dan destijds. Maar bekijk het eens zo: net als nu, gingen ook in die tijd verschillende mannen met alle risico's van dien de bossen in om materialen te verzamelen voor de productie van bijvoorbeeld een hoed, die verkocht moest worden in Europa."

"Zij hadden destijds geen idee waarvoor ze aan het werk zijn. Ze hadden geen idee dat hun materialen ervoor zorgden dat er een hoed verkocht kon worden aan een rijk persoon in Europa. Dat hebben wij nu ook: we leven in een wereld waarin dat nog steeds gebeurt. Er zijn nog steeds mensen die onder erbarmelijke omstandigheden kleding maken. Zij riskeren óók hun leven."

“De film is geen boodschap, maar je kunt zelf de onderwerpen vergelijken met jouw beeld van de wereld.”
Alejandro González Iñárritu

Metaforen

The Revenant behandelt daarnaast ook andere onderwerpen, waaronder het christelijke geloof. In de film zegt het personage van Tom Hardy dat God te vergelijken is met een eekhoorn. "Ik kan dat eigenlijk niet uitleggen", bekent Iñárittu. Als iemand aan jou vraagt hoe een mango precies smaakt, kun je het op je eigen manier beschrijven, maar dan nog gaat dat lastig. Het heeft voor iedereen een andere betekenis."

Volgens de Oscarwinnende regisseur is dat ook een advies voor de mensen die de film nog moeten zien. "De film is geen boodschap, maar je kunt zelf de onderwerpen vergelijken met jouw beeld van de wereld. Tweehonderd jaar geleden begonnen we eigenlijk met datgene waar we nu ook mee bezig zijn: dieren vangen en eten, omgaan met de natuur, maar ook winst maken."

Iñárittu wijst naar de verschillende culturen in de film, die het met elkaar aan de stok krijgen. "Geld gaat uiteindelijk ten koste van een bepaalde gemeenschap.''

Leonardo DiCaprio

En dan alsnog blijft er de vraag over of Leonardo DiCaprio voor de eerste keer een Oscar gaat winnen. Zowel Iñárittu als Gleeson zouden het wel weten als hij in de jury zat. "Ik bel elke dag de leden van de Academie", grapt Gleeson.

"Ik hoop echt dat Leonardo 'm wint, want hij heeft een geweldige prestatie geleverd", besluit Iñárritu.

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend.

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie