Dit zijn de gevaarlijkste verkeerslocaties in 2014

Dagelijks gebeuren er in Nederland minstens 260 verkeersongevallen. NU.nl dook in de cijfers en ontdekte acht gevaarlijke locaties.

Verkeersveiligheid kan op meerdere manieren worden gemeten. Is een plek onveilig zodra er veel ongevallen gebeuren? Moeten er ook (dodelijke) slachtoffers vallen? En gaat het enkel om een kruispunt, een wegdeel of een hele buurt?

NU.nl bekeek alle 94.594 geregistreerde verkeersongevallen uit 2014 en heeft op meerdere manieren de gevaarlijkste verkeerslocaties gevonden. Uiteindelijk zijn 35.192 locaties onderzocht, omdat de overige ongevallen alleen op straat- of gemeenteniveau te analyseren zijn.

Vorig jaar telden Rijkswaterstaat en ongelukken.staanhier.nl 5.770 verkeersslachtoffers, waarvan er 383 overleden, 1.599 in het ziekenhuis belandden, 2.341 op de spoedeisende hulp en er waren 1.447 overige slachtoffers.

Het werkelijke aantal slachtoffers ligt een stuk hoger, omdat niet alle incidenten worden geregistreerd. Een slachtoffer kan bijvoorbeeld een paar dagen na het ongeval overlijden, waardoor dat niet in de administratie wordt meegenomen.

Hieronder kunt u bekijken welke plekken het gevaarlijkst zijn. Ook geven gemeenten, provincies of Rijkswaterstaat uitleg over enkele gevaarlijke locaties. In de interactieve kaart kunt u bekijken hoeveel ongevallen vorig jaar in uw buurt zijn gebeurd.

Meeste dodelijke slachtoffers

Bij een aanrijding op de Frieslandroute bij Zweelo (gemeente Coevorden) overleden op woensdag 26 november vier personen. Daarmee was dat het ongeval met de meeste dodelijke slachtoffers. Een vrachtwagen reed in op een auto die op de weg probeerde te keren. Alle inzittenden van de personenwagen kwamen te overlijden.

Volgens de gemeente gaat het om een "incident dat overal had kunnen gebeuren". De inrichting van de weg is volgens de woordvoerder niet de oorzaak van dit ongeval.

Klik op de afbeelding voor een interactieve kaart

Meeste slachtoffers

Op de kruising van de Randweg en Breeplein in Rotterdam botsten op maandag 10 maart drie trams op elkaar. Het gevolg was 34 gewonden, waarvan 2 personen naar het ziekenhuis en 23 naar de spoedeisende hulp werden gebracht. Daarmee was dit het ongeval met de meeste slachtoffers in 2014.

"Er was sprake van een inschattingsfout door een van de trambestuurders, waardoor hij op de andere trams reed", aldus een woordvoerder van de gemeente. De gemeente is op de hoogte van het ongeval, maar al snel na de aanrijding was duidelijk dat dit echt een incident was.

"Het ongeval had niets te maken met de infrastructuur", stelt de gemeente. Er worden dan ook geen maatregelen genomen om de infrastructuur te wijzigen.

Klik op de afbeelding voor een interactieve kaart

Meeste ongevallen

In de bocht van knooppunt De Stok bij Roosendaal (richting Bergen op Zoom) zijn op dit exacte punt 21 ongevallen geregistreerd. Daarmee is dit het punt met de meeste ongevallen. Deze zijn allemaal met alleen blikschade afgelopen.

Klik op de afbeelding voor een interactieve kaart

Wegvak met meeste ongevallen

De E25 tussen Sint Michielsgestel en knooppunt Empel was vorig jaar het wegvak met de meeste ongevallen. Op het acht kilometer lange traject werden vorig jaar 72 ongevallen vastgelegd.

Deze ongevallen liepen meestal goed af. Twee personen moesten naar de spoedeisende hulp.

Klik op de afbeelding voor een interactieve kaart

Meeste slachtoffers ziekenhuis

Rond 4.00 uur 's nachts raakte op 5 oktober een taxibusje betrokken bij een frontale aanrijding in Deurne. Van de acht betrokkenen overleed één persoon en moesten zeven mensen naar het ziekenhuis worden overgebracht.

Volgens de provincie is er geen aanleiding om aan te nemen dat de staat van het wegdek hier de oorzaak van was. "Het is niet gebruikelijk om rijbanen fysiek van elkaar te scheiden, dus in die zin is op alle wegen waar elkaar tegemoetkomende voertuigen op elkaars weghelft kunnen komen sprake van een potentieel gevaarlijke situatie."

Bij het geplande onderhoud in 2017-2018 wordt dan ook geen fysieke scheiding aangebracht. "Wat we waarschijnlijk wel gaan doen is de weg iets breder maken en voorzien van een dubbele as-markering. Daardoor worden de twee richtingen iets verder uit elkaar gehouden, waardoor de kans op frontale aanrijdingen afneemt. Te voorkomen is het niet."

Klik op de afbeelding voor een interactieve kaart

Meeste ongevallen in 500 meter

Drie locaties hebben een behoorlijk aantal ongevallen in een gebied van 500 meter. Deze gebieden liggen rondom het Koninklijk Paleis in Amsterdam (54 ongevallen), knooppunt Galder bij Breda (52 ongevallen) en het centrum van Utrecht (52 ongevallen).

Amsterdam

De gemeente Amsterdam spoort ook zogeheten 'blackspots' op met behulp van data. In dit geval gaat het om een van de drukste punten in Amsterdam. De aankomende jaren worden maatregelen getroffen om de veiligheid in dat gebied te verbeteren.

"Zo komt er een fietstunnel onder CS, het autoverkeer zal niet meer langs de stadszijde van het Centraal Station rijden. In de aankomende jaren wordt de Rozengracht opnieuw ingericht (er worden aparte fietsstroken gemaakt en er komt margestrook bij de parkeer/laad- en loshavens). Ook vinden er werkzaamheden bij de Munt plaatst."

Klik op de afbeelding voor een interactieve kaart

Breda

Het knooppunt Galder bij Breda staat bij Rijkswaterstaat bekend als gevaarlijk punt. In het verleden is de bocht vanuit Rotterdam richting Tilburg uitgebreid onderzocht. Het wegdek is opgeruwd, er zijn extra bochtschilden geplaatst en de adviessnelheid van 90 kilometer per uur is omgezet naar een maximum snelheid van 70 kilometer per uur.

Klik op de afbeelding voor een interactieve kaart

Utrecht

Rondom het centrum van Utrecht zijn 52 ongevallen gebeurd. De gemeente Utrecht heeft niet gereageerd op vragen van NU.nl.

Klik op de afbeelding voor een interactieve kaart

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend

Lees meer over:

Columns Pieter Derks

Columns Pieter Derks
Cabaretier Pieter Derks duidt en verwerkt maandelijks het nieuws van de voorbije weken. 

Over NUweekend

Over NUweekend
Op NUweekend vindt u iedere week een selectie achtergrondverhalen, analyses of mooie interviews.
Tip de redactie