Zeeuwse leerlingen worden 'mediawijzer'

De verkiezing voor de meest mediawijze klas van Nederland is vrijdag begonnen. 53 Zeeuwse scholen doen mee aan deze wedstrijd. Vrijdag 25 november vindt de finale plaats en wordt de winnaar bekendgemaakt.

Voor de zesde keer gaat het landelijke mediawijsheidproject van start voor groep zeven en acht van de basisscholen. Media Masters wordt dit jaar gepresenteerd door de presentatoren van de NOS-nieuwsvlog Mashup.

Dit keer is het thema 'Feit, fake, filter: Hoe word jij beïnvloed?'

Ruim 130.000 leerlingen leren een week lang meer over de kansen en gevaren die media meebrengen door een interactieve game te spelen. Ze doen dit samen in de klas, maar ook thuis.

De leerlingen gaan in de Media Masters Game zowel in de klas als thuis aan de slag met honderdvijftig zogeheten Media Missies. Dit zijn verschillende vragen over het thema mediawijsheid.

Tijdens de opdrachten is het de bedoeling dat de leerlingen met elkaar overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en kijken ze hoe ze zelf omgaan met media.

Diploma

De onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere sociale media, informatieve vaardigheden, programmeren, cyber pesten, vloggen en online samenwerken. Aan het einde van het spel krijgen alle leerlingen een diploma.

De klas die de game het beste speelt kan zich een jaar lang de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Groep zeven van de Theo Thijssenschool in Vlissingen sleepte deze titel vorig jaar in Zeeland in de wacht.

Het aantal deelnemers aan het mediawijsheidproject stijgt volgens Mediawijzers.net, die de wedstrijd organiseert. Vorig jaar deden zo’n 4300 scholen mee, dit jaar staat de teller op meer dan 5700 basisscholen. Dat zijn ongeveer 130.000 leerlingen.

Voor de klassen met de hoogste scores zijn er prijzen te winnen, zoals een bezoek aan het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, EYE Filmmuseum, MOTI – Museum of the Image of een Bibiotheeklab of filmworkshop op school en screening op het UNICEF Kinderrechten Filmfestival.

Tip de redactie