Meerjarenproject aan Oosterscheldekering begint

Rijkswaterstaat begint vrijdag met het conserveren van de pijlers en schuiven van de Oosterscheldekering. Het werk aan de stalen constructie duurt tot en met 2022.

De Oosterscheldekering heeft 62 stalen schuiven en 124 stalen cilinders. Deze constructie kan roesten in de zoute omstandigheden.

De schuiven van de stroomgaten Hammen en Schaar en de cilinders van stroomgat Roompot krijgen een nieuwe beschermende verflaag.

Voorbereiding

Voordat het conserveren kan beginnen moeten alle stalen onderdelen schoongespoten worden.

Om te voorkomen dat er afvalstoffen in het oppervlaktewater terecht komen, is er een hulpconstructie gebouwd die de schadelijke stoffen opvangt.

De hulpconstructie zorgt er ook voor dat de weersomstandigheden geen invloed hebben op het conserveerwerk.

Verkeer

Het fiets- en autoverkeer over de Oosterscheldekering ondervindt af en toe hinder van de werkzaamheden door een versmalde rijstrook.

Er rijden vrachtwagens van en naar het werkterrein en het kan drukker dan gebruikelijk zijn op de toegangsweg naar de Oosterscheldekering.

Kraan

Bij het monteren en demonteren van de hulpconstructie wordt een kraan ingezet en zijn er twee weken verkeersregelaars.

De fietsstrook waar de kraan op staat, heeft tijdelijk een smallere doorgang.

Tijdens de werkzaamheden is er geen hinder voor het scheepvaartverkeer.

Stormseizoen

Aan de Oosterscheldekering mag in het stormseizoen, de periode tussen 1 oktober en 31 maart, niet gewerkt worden. Per schuif is dertien weken nodig, zodat het totale werk bijna zeven jaar in beslag neemt.

Tip de redactie