Groeigeld voor advertentieplatform Adcrowd

Het Nederlandse online advertentieplatform Adcrowd krijgt een investeringsimpuls van ruim een half miljoen euro, onder meer met het oog op internationale expansieplannen.

Adcrowd, dat naar eigen zeggen in een "snelle groeifase" verkeert, gebruikt het kapitaal voor de technische ontwikkeling van het platform en de marketing en sales van het bedrijf. De investeerder, zelf een van de eerste gebruikers van het platform, wenst anoniem te blijven.

Adcrowd laat adverterende bedrijven zelf (‘self service’) adverteren op zogeheten advertentieveilingen. Dat zijn bijvoorbeeld de veilingen van Google, Facebook en Microsoft.

Via die advertentieveilingen, waarvan er zo'n 10 wereldwijd de dienst uitmaken, kan middels het platform van Adcrowd 99 procent van de online bezoekers worden bereikt. De belangrijkste adverteerders bij Adcrowd zijn 'online minded' bedrijven als webshops en reisagentschappen.

Bezoek

Het specifieke model van Adcrowd is erop gebaseerd dat advertenties alleen worden getoond op het moment dat iemand de site van de adverteerder al een keer heeft bezocht ('retargeting'), een vorm van adverteren die het Nederlandse bedrijf naar eigen zeggen als eerste in Europa als 'self service'-concept levert.

Retargeting neemt, naast advertentievormen als Search Engine Advertising (SEA), Search Engine Optimisation (SEO) en display-advertenties, "ongekend snel toe", claimt Adcrowd, "en wordt door de hoog behaalde CTR’s (click through rates) en conversies nu door steeds meer online adverteerders ontdekt".

Door het self service-concept blijven de marges die Adcrowd opstrijkt laag, licht directeur Jorrit Baerends toe. "We zijn hard onder de tarieven van de concurrentie gaan zitten", zegt hij.

Nog voor het einde van het jaar wil het 6-koppige Amsterdamse bedrijf een vestiging in het buitenland openen. "We streven er naar om van Adcrowd een belangrijke internationale speler te maken", zegt Baerends."

Tip de redactie