Overzicht: Welke bedrijven zijn betrokken bij het dieselschandaal?

Dat Volkswagen de uitstootgegevens van dieselauto's manipuleerde met illegale software is maar het topje van de ijsberg. Nu er naar steeds meer fabrikanten onderzoeken lopen, wordt langzaam duidelijk hoe groot dieselgate eigenlijk is.

Al jaren deden geruchten de ronde dat dieselauto's bij normaal gebruik op de weg veel meer stikstofdioxide uitstoten dan tijdens laboratoriumtesten. De Europese Commissie zou er mogelijk al sinds 2012 of zelfs nog eerder van op de hoogte zijn geweest.

Volkswagen

Toch duurde het tot september 2015 voordat Amerikaanse toezichthouders konden aantonen dat Volkswagen had gesjoemeld met de uitstootwaarden. Het bedrijf had dieselmotoren uitgerust met software die ervoor zorgt dat de wagen minder stikstofdioxide uitstoot in een testsituatie.

Dit speelde niet alleen bij het merk Volkswagen, maar ook bij dochtermerken Audi, Skoda, Porsche en Seat. Het bedrijf moest wereldwijd miljoenen auto's terugroepen om ze van juiste software te voorzien.

In de VS schikte het bedrijf voor een bedrag van 14,7 miljard dollar. Met dit geld worden onder meer auto's teruggekocht en worden eigenaren van diesels gecompenseerd. Europese klanten krijgen geen vergelijkbare compensatie. Volkswagen biedt deze groep alleen een extra garantie van twee jaar aan.

Daarnaast moest de autofabrikant onder meer 4,3 miljard euro aan Amerikaanse autoriteiten betalen om verdere vervolging te ontlopen. Bovendien is het concern verwikkeld in meerdere rechtszaken die tot schadevergoedingen kunnen leiden.

Bosch

Het Duitse bedrijf Bosch moest als leverancier van software ook Amerikaanse eigenaren van Volkswagens compenseren.

Het concern moest hiervoor 327,5 miljoen dollar neertellen. De software van Bosch stelde Volkswagen in staat om te frauderen.

Daimler

De Duitse justitie heeft zijn oog laten vallen op Daimler, omdat ook dit bedrijf mogelijk heeft gerommeld met uitstootgegevens van dieselauto's. Er zijn in mei 2017 in Duitsland meerdere invallen gedaan en er loopt een onderzoek.

Ook in deze zaak duikt de naam Bosch op. De onderzoekers willen weten of Bosch als leverancier van het mogelijke gesjoemel op de hoogte was en of het concern daarmee heeft geholpen.

Fiat Chrysler

Het Italiaans-Amerikaanse bedrijf Fiat Chrysler Automobiles wordt ervan verdacht in ongeveer 104.000 Amerikaanse dieselwagens sjoemelsoftware te hebben geïnstalleerd.

Het zou gaan om sportieve terreinwagens van Jeep en RAM die na 2014 zijn verkocht. De software is niet bij de autoriteiten opgegeven en zou ervoor zorgen dat de modellen ongezien meer stikstofdioxide kunnen uitstoten dan is toegestaan.

De Amerikaanse milieutoezichthouder EPA heeft het concern in januari 2017 beschuldigd. Het concern is in mei officieel aangeklaagd door Amerikaanse autoriteiten vanwege het overtreden van de Amerikaanse milieuwetgeving. Het bedrijf ontkent iets verkeerd te hebben gedaan.

Eind 2016 is Fiat Chrysler ook door Duitse autoriteiten beschuldigd van het manipuleren van uitstootgegevens. De Fiat 500x, Fiat Doblo en Jeep Renegade zouden op papier voldoen aan de eisen, maar in werkelijkheid meer uitstoten dan de EU-regels toestaan. In Frankrijk loopt eveneens een onderzoek naar de fabrikant.

Renault

Het Franse Openbaar Ministerie is in januari 2017 een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar de praktijken van autobouwer Renault. Mogelijk heeft ook dit concern met uitstootwaarden gefraudeerd.

Eerdere doorzoekingen leverden voldoende aanwijzingen op voor verder onderzoek. Het Franse bedrijf zegt zich te houden aan alle wetten en de voertuigen niet te hebben voorzien van illegale software.

PSA Peugeot Citroën

Justitie in Frankrijk is daarnaast in april 2017 een officieel onderzoek gestart naar PSA Peugeot Citroën. Ook deze onderneming zou niet eerlijk zijn geweest over de uitstootwaarden van dieselwagens om aan milieunormen te kunnen voldoen. De fabrikant spreekt de aantijgingen tegen.

General Motors

De Amerikaanse fabrikant General Motors (GM) is in het voorjaar van 2017 in de VS aangeklaagd, omdat het bedrijf pick-uptrucks zou hebben uitgerust met sjoemelsoftware om emissietesten te kunnen doorstaan.

De zaak is aangespannen door mensen die voertuigen van GM bezitten of leasen. Het gaat volgens de aanklacht om modellen die tussen 2011 en 2016 zijn gemaakt.

Lees meer over:
Tip de redactie