Voormalig EU-commissaris hekelt toezicht op dieselauto's

Gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid over de luchtkwaliteit heeft mede geleid tot het dieselschandaal. 

Ook de Europese Commissie had actiever moeten toezien op de handhaving van de EU-emissienormen in dieselauto’s.

Dat zei voormalig EU-commissaris Janez Potocnik maandag in een hoorzitting van het Europees Parlement. Dat doet onderzoek naar de rol van Brussel en de nationale overheden sinds de onthulling dat Volkswagen miljoenen 'schone' auto's heeft verkocht die op de weg veel vervuilender waren.

''Ik was mij er niet van bewust dat er met software werd gesjoemeld door autofabrikanten”, zei de Sloveen die van 2010 tot 2014 de milieuportefeuille beheerde. ''Wel dat de laboratoriatesten lagere waarden toonden dan op de weg.”

Potocnik zou in 2013 bij zijn collega's aan de bel hebben getrokken. ''Maar milieubelangen zijn vaak strijdig met belangen in de landbouw, industrie of energiesector."

Hij ontkende echter dat het 'oorlog" was met zijn Italiaanse collega Antonio Tajani, destijds de EU-commissaris voor industrie, zoals in verschillende Europese media is geopperd. Ook Tajani, die na Potocnik aan de tand werd gevoeld, zei dat hij "nooit, van geen enkele kant, informatie of bewijzen heeft ontvangen" over het gebruik van sjoemelsoftware in dieselauto's.

Inmiddels zeggen de Duitse autoriteiten bewijzen te hebben voor gesjoemel met emissiewaarden bij dieselauto's van Fiat en Jeep. De Italianen bestrijden dat. Berlijn heeft de Europese Commissie gevraagd te bemiddelen in de kwestie. Brussel heeft niet de bevoegdheid zelf in te grijpen.

Oneerlijke handelspraktijken

De Europese Commissie onderzoekt nog of Volkswagen EU-regels voor consumentenbescherming heeft overtreden. Het gaat om de wetten voor oneerlijke handelspraktijken en de verkoop van consumentengoederen met garanties, zo zei EU-commissaris Vera Jourova (Consumentenrechten) maandag in Brussel over het schandaal met sjoemelsoftware. Mogelijk heeft Volkswagen zijn klanten onvoldoende geïnformeerd.

Voor schadevergoedingen moeten Europese consumenten naar de rechter, benadrukte ze. In verschillende landen hebben consumentenorganisaties al stappen voor groepsvorderingen genomen.

Jourova spreekt deze week met nationale consumentenorganisaties en eind september met de nationale autoriteiten. Ook hoort ze Volkswagen.

In de VS heeft Volkswagen voor miljarden gedupeerde consumenten gecompenseerd, in Europa worden auto’s met sjoemelsoftware aangepast. Vorig jaar kwam aan het licht dat Volkswagen met verschillende dieselmodellen sjoemelde met de uitstoot-normen.

Lees meer over:
Tip de redactie