'Toezicht autosector te veel overgelaten aan nationale overheden'

Het toezicht op de auto-industrie in Europa is de laatste jaren te veel aan nationale overheden overgelaten. 

Dat maakte het volgens Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy mogelijk dat autofabrikanten ongehinderd konden sjoemelen met de uitstootwaarden van dieselauto's.

''Het blijkt dat nationale overheden toch wel heel graag hun nationale industrieën de hand boven het hoofd houden'', stelde de D66-politicus maandag op Radio 1 in het KRO-NCRV-programma De Ochtend.

Gerbrandy is rapporteur van de Europese enquêtecommissie die onderzoek doet naar de rol van Brussel in het dieselschandaal dat vorig jaar bij Volkswagen aan het licht kwam. Door het rommelen met bepaalde software hadden miljoenen dieselauto's bij laboratoriumtests een veel lagere uitstoot dan in het echt.

Meer fabrikanten

Inmiddels is duidelijk dat bij meer fabrikanten dingen niet in de haak zijn. Bij Mitsubishi zijn bijvoorbeeld eveneens misstanden onthuld en ook bij Renault is mogelijk met emissiewaarden geknoeid. Vorige week bleek dat de Franse overheid belangrijke details had weggelaten in een eerder onderzoeksrapport over de autobouwer.

Gerbrandy wijst erop dat auto's vaak in eigen land getest worden: ''Duitse auto's in Duitsland, Spaanse in Spanje, enzovoort''. Op Europees niveau bestonden volgens hem de laatste jaren onvoldoende mogelijkheden om te controleren of de nationale overheden de Europese wet wel op de juiste manier uitvoerden en handhaafden.

De Europarlementariër baseert zich op voorlopige bevindingen. De enquêtecommissie spreekt komende tijd nog met diverse hoofdrolspelers in de hele affaire. Naast vertegenwoordigers uit de autosector ontvangen de leden van de commissie na het zomerreces diverse voormalige en huidige eurocommissarissen.

De enquêtecommissie spreekt komende tijd nog met meerdere hoofdrolspelers in de affaire. Behalve vertegenwoordigers uit de autosector ontvangen leden van de commissie na het zomerreces ook nog diverse voormalige en huidige eurocommissarissen. Naar verwachting volgt in maart volgend jaar een eindrapport.

Lees meer over:
Tip de redactie