Strengere regels voor luchtvaart boven oorlogsgebied

De internationale burgerluchtvaart gaat het delen van informatie over de veiligheid van het luchtruim boven conflictgebieden beter regelen. Ook zijn landen voortaan verplicht radarbeelden te bewaren, zodat onderzoekers die na een vliegramp kunnen gebruiken.

De ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties, heeft op haar driejaarlijkse jaarvergadering in Montreal tot de strengere regels besloten.

Nederland had de maatregelen voorgesteld naar aanleiding van het neerhalen van vlucht MH17 en de moeizame zoektocht naar radarbeelden daarvan.

De ICAO gaat bovendien vastleggen wanneer het luchtruim zo onveilig is dat lidstaten er verstandig aan doen het te sluiten. Ook voor vliegmaatschappijen komen er regels om risico's voortaan beter te kunnen inschatten.

Over zowel het bewaren van (radar)gegevens door landen als de risicoanalyses van luchtvaartmaatschappijen was discussie mogelijk. De nieuwe regels moeten er voor gaan zorgen dat deze interpretatieverschillen tot het verleden behoren, aldus staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur).

'Geen gegevens'

Rusland verklaarde na de ramp met vlucht MH17 geen ruwe radargegevens bewaard te hebben omdat het incident niet op Russisch grondgebied plaatsvond. Dat is straks met de nieuwe regelgeving niet meer toegestaan. Rusland was een van de landen die in de aanloop naar het besluit moeilijk deden over de nieuwe regels, maar uiteindelijk wel akkoord gingen.

"Landen en luchtvaartmaatschappijen hebben met het akkoord voor betere regels een noodzakelijke stap gezet om al het mogelijke te doen voor veilige routes en het uitsluiten van onnodige risico’s voor passagiers", aldus Dijksma. Om druk op de ketel te houden stuurt Nederland een ambtenaar naar de ICAO om de komende twee jaar bij de invoering van de regels te helpen.

Lees meer over:
Tip de redactie