Dijsselbloem: 'Nooit illusie gehad dat we populair uit kabinet zouden komen'

Jeroen Dijsselbloem, dinsdag voor het laatst in functie als minister van Financiën in dit kabinet, had gehoopt dat zijn partij de PvdA meer waardering zou krijgen voor de behaalde resultaten in de afgelopen kabinetsperiode.

"Wij, Diederik Samsom en ik, hebben nooit de illusie gehad dat we populair uit dit kabinet zouden komen. We hadden natuurlijk gehoopt dat het tij tijdig gekeerd zou zijn en dat er waardering zou zijn voor de bereikte resultaten", zegt Dijsselbloem in gesprek met NU.nl.

Dijsselbloem, nummer 3 op de PvdA-kandidatenlijst, heeft de afgelopen weken met name op hogescholen en universiteiten campagne gevoerd.

Het beeld bij de naar schatting zesduizend studenten die hij in totaal toesprak was veel minder cynisch dan wat je in de media leest, viel de bewindsman op. "De studenten waren heel positief over Nederland en positief over wat we met dit kabinet en de partij bereikt hebben tij."

Hoewel Dijsselbloem de campagne nog niet wil evalueren op een uitslag die er nog niet is, begrijpt ook hij dat er een wonder moet gebeuren gezien de slechte peilingen wil de partij geen historische nederlaag lijden. "Dat het er slecht uit ziet is een feit. Daar hoeven we elkaar niets over wijs te maken", aldus de bewindsman.

Radicaler

De PvdA heeft het als brede volkspartij moeilijk in een versplinterd politiek landschap, zegt Dijsselbloem. "Je ziet dat steeds meer dat partijen een doelgroep uitkiezen en daar steeds radicaler campagne op voeren. Iedereen heeft zijn eigen partijtje, en als die partij er nog niet is, richt je er zelf één op."

Als de PvdA de verkiezingen verliest, de partij heeft nu 35 zetels en staat in de peiling op 10 tot 12 zetels, dan is de kritiek volgens Dijsselbloem terecht dat de boodschap niet goed is overgebracht of niet goed is gekozen. "Dan heb je het niet goed gedaan."

Het is volgens de PvdA'er een oude politieke les: op basis van oude resultaten, win je nooit de verkiezingen. "De economie is op orde. Job well done. Maar wat vind je nu van Turkije, duurzaamheid en de Nederlandse identiteit etcetera? Daar gaat de campagne nu over. Dat is duidelijk."

Tip de redactie