V&D-nazaat voert procedure over verkrijgen merknaam

Marc Vroom, een nazaat van een van de oprichters van V&D, probeert samen met de bevriende media-ondernemer Richard Otto via de rechter de merknaam V&D in handen te krijgen. 

De naam werd onlangs verkocht aan onder meer CoolCat-baas Ronald Kahn, maar de verkoop zou niet eerlijk zijn verlopen, zegt Otto vrijdag. Daarmee bevestigt hij een bericht in het AD.

De curatoren zouden de overnamepoging van Otto en Vroom geen eerlijke kans hebben gegeven. Op een eerste e-mail werd niet gereageerd en daarna was de reactie dat het biedingsproces al te ver gevorderd, stelt Vroom. Het tweetal bereidde een ''serieus bod" van minimaal enkele tonnen voor.

''Het bod had hoger uit kunnen pakken als we de kans hadden gekregen om in onderhandeling te gaan", zegt Otto. Hoeveel de kopers nu voor het merk hebben betaald, is nog niet bekendgemaakt, maar volgens de curatoren was het aanzienlijk meer dan een paar ton.

Dit wordt in het faillissementsverslag vermeld

Geld

De curatoren zijn verplicht zo veel mogelijk geld op te halen voor de schuldeisers van V&D. Als ze de kans op een hogere opbrengst niet goed hebben onderzocht dan kan de rechter-commissaris de verkoop terugdraaien. ''Als curatoren zelf kunnen bepalen wie zij als serieuze kandidaten zien, dan zijn de schuldeisers aan de ratten overgeleverd."

Otto en Vroom hadden met het merk onder meer een webshop en pop-upwinkels willen opzetten. Kahn en zijn twee partners willen van V&D ook een webwinkel maken. Op termijn kunnen er ook weer winkels worden geopend.

Zorgvuldig

Een woordvoerder stelt namens de curatoren dat zij "op een zorgvuldige manier" een keuze hebben gemaakt. "Door een vrij groot aantal mensen is interesse getoond. De curatoren hebben gekeken naar de meest serieuze concrete voorstellen die er lagen", aldus de woordvoerder.

"Er waren éénregelige berichtjes en heel uitgewerkte voorstellen. In dit geval hebben we, omdat het er heel veel waren, een selectie gemaakt uit de meer uitgebreide voorstellen."

Geen voorstel

"Het was geen voorstel", zegt hij over de eerste reactie van Otto. "Otto had gemaild en alleen gezegd dat hij interesse had in de merknaam van V&D", stelt de woordvoerder. "Dat daar meer achter zou kunnen hebben gezeten, konden we ook niet weten. Dat wil niet zeggen dat hij geen plannen had, maar dat bleek in elk geval niet uit zijn reactie."

Dat het intellectueel eigendom van V&D uiteindelijk naar Kahn en zijn kompanen is gegaan, is volgens de woordvoerder "de beste oplossing" voor de schuldeisers geweest. "De curatoren zijn er vooral om de beste prijs voor de schuldeisers te realiseren. En onze curatoren hebben daar op de meest zorgvuldige manier het maximale uit gehaald."

Lees meer over:
V&D
Tip de redactie