CoolCat-eigenaar brengt V&D terug als webwinkel

De merknaam van V&D krijgt een tweede leven. De curatoren hebben met een drietal ondernemers, onder wie Roland Kahn van CoolCat, overeenstemming bereikt over de verkoop van onder meer de merkrechten. Er komt in ieder geval weer een V&D-webwinkel.

De merknaam gaat over naar Retail Ventures Holding, zo melden de curatoren donderdag.

Het bedrijf is een samenwerkingsverband van Roland Kahn, Jaco Scheffers en Ronald van Zetten, en is speciaal opgericht om de merkrechten van V&D te exploiteren. Het drietal heeft eveneens de domeinnamen, logo's, ontwerpen en contactgegevens van leveranciers gekocht.

Kahn en Scheffers zijn bekend van Coolinvestments, het bedrijf achter kledingwinkelketen CoolCat. Eerder probeerde Coolinvestments nog het gehele V&D over te nemen. Van Zetten is bekend als voormalig topman van HEMA.

Er komt binnenkort een webwinkel van 'het Nieuwe V&D'. Er wordt ook een bijbpassende app gemaakt. Het is nog niet duidelijk wanneer de site klaar zal zijn voor gebruik.

De ondernemers willen in samenwerking met de belangrijkste leveranciers van de voormalige warenhuisketen en nieuwe partijen "een aantrekkelijke propositie voor de consument ontwikkelen". De plannen moeten nog verder worden uitgewerkt. 

In de afgelopen periode is ook met andere partijen onderhandeld, maar dit trio had volgens een woordvoerder van de curatoren het beste bod. Financiële details over de overeenkomst worden pas later in het faillissementsverslag bekendgemaakt.

Doorstart

V&D ging op Oudejaarsdag failiet. Een doorstart onder de vleugels van Coolinvestments mislukte in februari, omdat het te moeilijk bleek om alle belangen op elkaar af te stemmen.

"Eerst ging het om de doorstart van een zo groot mogelijk deel van het bedrijf met alles erop en eraan. Dat is toen helaas niet gelukt", zegt de woordvoerder daarover. Nu ging het alleen nog om een deel van de boedel van V&D en bijvoorbeeld niet meer om de huur van panden en het behouden van banen.

"Dat is natuurlijk een minder complex verhaal dan een heel bedrijf doorstarten. Het verkopen van onderdelen van de boedel gaat meestal makkelijker dan het hele bedrijf voortzetten."

Overigens is nog niet alles uit de boedel verkocht.

Vol plannen 

Van Zetten: "Ik ben blij en trots dat ik, samen met mijn collega-ondernemers Roland Kahn en Jaco Scheffers van Coolinvestments dat eerder bij een mogelijke doorstart van de V&D-warenhuizen was betrokken, het roemruchte merk V&D en alles wat daarbij hoort een 'nieuw leven mag helpen geven.'"

"We zijn vol plannen om V&D weer een sterk en gezond merk van alle Nederlandse consumenten te maken. In eerste instantie online, maar op termijn wellicht ook weer in het straatbeeld."

Topshelf

Intussen huurt sportwinkelketen Topshelf de voormalige V&D-panden in Groningen, Nijmegen en Arnhem. Ook de La Place-vestiging in Arnhem is heropend. De restaurants in Amsterdam en Zoetermeer gaan later deze maand weer open.

In de voormalige V&D's in Alphen aan den Rijn en Beverwijk worden tijdelijke winkels van woonwinkel WoonXL geopend.

Het Canadese bedrijf Hudson's Bay Company heeft eveneens zijn oog laten vallen op panden waar voorheen V&D's in waren gevestigd. De onderneming achter de gelijknamige warenhuisketen wil de komende twee jaar in Nederland zo'n twintig nieuwe warenhuizen openen. Het bedrijf onderhandelt daarnaast met Jumbo over vestigingen van La Place-restaurants.

Lees meer over:
V&D
Tip de redactie