Jaarbeurs lijdt wederom miljoenenverlies en ziet bezoekers afnemen

Net als in het jaar 2015 heeft Jaarbeurs Utrecht een jaarverslag gepresenteerd waar een miljoenenverlies uit blijkt. Het jaar 2016 is afgesloten met een negatief resultaat van 5,8 miljoen euro. 

Er kwamen ook minder bezoekers: van 2,35 miljoen in 2015 naar 2,29 miljoen een jaar later.

De Jaarbeurs Utrecht verkeert al jaren in zwaar weer. Volgens directeur Albert Arp is dat voor een groot deel toe te schrijven aan de economische crisis.

Door een reorganisatie in 2016 hoopt het bedrijf dit jaar voor het eerst in jaren weer positieve cijfers te kunnen overleggen. Ook de kosten van de reorganisatie (waarbij vijftig voltijdsbanen zijn geschrapt) heeft veel geld gekost.

Live events

De Jaarbeurs Utrecht heeft een groot eigen vermogen van ruim 129 miljoen euro en is optimistisch. Dat blijkt uit het jaarverslag. "Per business unit zien wij kansen en uitdagingen. Door de herstructurering van ons bedrijf hebben we de kosten in overeenstemming gebracht met de verwachte omzetontwikkeling", zo is te lezen.

De Jaarbeurs kiest voor live events als core business, de afgelopen drie jaar was die strategie nog digital first. "We hebben bepaald in welke markten en met welke titels we ons willen onderscheiden en waarmee we de meeste kans maken onze groeiambities waar te maken. Dit betekent ook dat we in het verslagjaar afscheid hebben genomen van een aantal beurzen en events. Ook in 2017 zullen we doorgaan met het verder stroomlijnen van onze portfolio." 

Welke titels zullen verdwijnen, is niet bekendgemaakt.

Investeren

Jaarbeurs Utrecht zal de komende jaren structureel investeren in de vernieuwing van de panden, inclusief het Beatrixgebouw.

Voor 2017 staat een eerste investering in de planning van ruim tien miljoen euro voor de bouw van een vernieuwde passage, het gezicht van de entree.

Lees meer over:
Tip de redactie