'Bewoners met klachten moeten gesprek aangaan met horecaondernemers'

GroenLinks pleitte afgelopen donderdag tijdens een commissievergadering voor een meldpunt waar bewoners in de binnenstad terecht kunnen met klachten. "We merken dat bewoners bijna nergens heen kunnen als ze overlast hebben van ondernemers."

Niet gelijk op de proppen komen met handhaving en inspecteurs, maar met elkaar praten. Dat is volgens Thijs Weistra, GroenLinks-raadslid, een betere oplossing. "De gemeente moet een tussenvoorziening zijn voor bewoners en horeca." Het meldpunt moet het gesprek tussen bewoners en horeca faciliteren.

"Als een ondernemer buiten de lijntjes kleurt willen we dat de bewoners zich niet bezwaard  voelen om hier iets over te zeggen." Bij overlast kunnen bewoners een officiële klacht indienen bij de gemeente, maar de partij mist een tussenstap: eerst het gesprek met elkaar aangaan.

GroenLinks kwam met dit plan naar aanleiding van de commissievergadering over aanpassingen van het horecakader 2012. De partij vindt het goed dat het horecakader wordt aangepast en dat er horeca komt op plekken die levendigheid kunnen gebruiken. "Maar tegelijkertijd moeten we de leefbaarheid voor de omwonenden waarborgen."

Wethouder Jeroen Kreijkamp gaat verder met het uitwerken van het meldpunt. Voor de zomer zou het er moeten zijn.

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op:
Tip de redactie