Innovatieve basisschool Happy Kids leert kinderen robotica en debatteren

De crowdfunding van innovatieve basisschool Happy Kids is zondag met succes afgesloten. Het streefbedrag van 10.000 euro is behaald. 


Hiermee is het bedrag binnen dat de school van plan is te investeren in startmateriaal, inrichting en huur. Basisschool Happy Kids biedt vooral hoogbegaafde kinderen vernieuwend onderwijs aan waarin ze zich onder andere bezig mogen houden met robotica, technologie, organisatie en debatteren.

De visie van de school is vastgelegd in de HAPPY-methode die directrice Sella van de Griend (43) zelf schreef. Op 9 januari van dit jaar opende de basisschool aan de Biltstraat, waarvan de kinderen van Van de Griend, Olivier (11) en Emma (9) de eerste leerlingen waren. Ondertussen is de basisschool verhuisd naar de Voorveldselaan en telt de school nu zes fulltime leerlingen en zeven leerlingen die één dag per week komen.

Manier van werken

Het ervaringsgericht en vernieuwend onderwijs van Happy Kids moeten vooral hoogbegaafde, hypersensitieve en kinderen met dyslexie helpen. "Je ziet ook dat er op scholen kinderen zitten die door het systeem lastig gedrag vertonen. Door onze andere manier van werken valt het systeem en ook het lastige gedrag weg”, aldus Van de Griend. Vooralsnog wordt er basisonderwijs van groep vier tot groep acht aangeboden, maar Van de Griend zit vol uitbreidingsplannen. "De eerste stap is de groep vergroten naar twintig leerlingen", stelt ze.

Als kinderen niet op hun plek zijn in het onderwijs, kunnen ze ernstige problemen ontwikkelen, volgens Van de Griend: "Het is bepalend voor de rest van hun leven, voor hun geluk en gezondheid. Als ze niet op de goede plek zijn verliezen ze zichzelf, kunnen ze faalangst ontwikkelen of hartstikke depressief worden. Ze kunnen zelfs de zin van het leven niet meer in gaan zien, omdat juist hoogbegaafde kinderen al op heel erg jonge leeftijd na kunnen denken over zulke dingen."

Lesprogramma

Van de Griend zegt over ouders en betrokkenen: "Iedereen doet dit vanuit dezelfde passie en deels ook vanuit dezelfde pijn. Mensen hebben ofwel zelf de ervaring van een rottige tijd op school, of met hun kinderen of de kinderen van iemand om hen heen." Op woensdag werken de kinderen bij Seats2Meet in Hoog Catharijne in het Permanent Future roboticalab. De kinderen die één dag per week komen, doen hier ook aan mee. In het robotlab mogen de kinderen werken met verschillende 3D-printers, robots en virtual reality technologie. De kinderen krijgen dagelijks uiteraard ook nog ‘normale’ vakken zoals taal, Engels en rekenen, maar mogen zich in de middag storten op projecten zoals programmeren, debatteren of het organiseren van een festival.

"De kinderen leren echt voor zichzelf, niet voor de juf of voor de Citotoets. Op die manier krijgen ze ook een stuk verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces”, vertelt Van de Griend. Op school wordt veel geëvalueerd, ook door de kinderen. "De kinderen gaven zo zelf aan meer de natuur in te willen, dus dat doen we nu. We kunnen met de nieuwe locatie dagelijks de Voorveldse Polder in, wat heerlijk is. De toets is voor mij; zie ik iemand stralen?”

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op:
Tip de redactie