Aanleg spoorverdubbeling Utrecht Centraal – Leidsche Rijn van start

De start van de spoorverdubbeling op het traject tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal is dinsdag begonnen. Er komt twee kilometer spoor bij, wat de druk op het traject moet verlichten.  

De afgelopen twintig jaar zijn er dertig procent meer treinen gaan rijden rond Utrecht Centraal, daarom wordt er de afgelopen jaren al druk gewerkt aan het spoor. Zo zijn er veel sporen verdubbeld en nieuwe stations bijgekomen, zoals het onlangs geopende Vaartsche Rijn.

Utark

"Maar er ontbreekt nog één klein puzzelstukje in het geheel om dit spoornetwerk af te maken", licht projectleider Jaap Balkendende toe. "En dat is Utark."

Utark is de projectnaam voor het traject Utrecht en Amsterdam-Rijnkanaal, waarbij de twee bestaande sporen worden verdubbeld naar vier.

Een deel van het spoor komt over het Amsterdam-Rijnkanaal te liggen. Hiervoor wordt er een geheel nieuwe brug gebouwd, die tussen de twee al bestaande bruggen komt te liggen. Een van die bruggen is voor autoverkeer, de ander is voor treinverkeer.

Bakken en braden

De brug zal in delen worden gemaakt, als een soort 'bouwpakket'. "Allereerst is er een ontwerp gemaakt, waarin alle eisen en wensen zijn vertaald", legt BAM-directeur Martijn Smitt uit. "Dit ontwerp wordt naar de fabriek gestuurd, waar de metalen delen gesneden en vervolgens 'gebakken en gebraden' worden, zoals ze dat dan noemen. Deze delen worden vervolgens getransporteerd naar de plek waar de brug moet komen en daar in elkaar gezet."

Bij het werk kan door omwonenden hinder worden ondervonden. Smitt zegt hier rekening mee te gaan houden. "Overal waar wij komen, waar we iets bouwen, zijn we tijdelijk te gast. Dat is hoe we het zien. Dus zo zullen we ons ook gaan gedragen. Ik hoop dat de bewoners dat kunnen beamen."

Sprinters

Wethouder Lot van Hooijdonk hoopt dat de treinen in de toekomst vaker per dag gaan rijden. "Uit recent onderzoek blijkt dat het treinverkeer drie keer zo snel groeit als het vervoer over de weg. Dit betekent dat er een gigantische vraag naar is, zeker in Utrecht. Eigenlijk moeten de treinen zo vaak gaan, dat je niet meer naar de dienstregeling gaat kijken voordat je gaat reizen. Dat zou natuurlijk ideaal zijn."

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op 
Tip de redactie