Gemeente investeert in ontlasten drukke fietspaden

Wederom bleek afgelopen week dat de fietspaden rond Utrecht Centraal veruit de drukste van het land zijn. Het Smakkelaarsveld, het Jaarbeursplein en het Vredenburg zijn zelfs nog drukker dan de fietspaden in Amsterdam.

Tegelijkertijd is er nergens zoveel vertraging voor de fietser dan op de Amsterdamsestraatweg.

Hoe kijkt de gemeente hier zelf tegenaan? "De resultaten zijn pas net bekend. We hebben nog niet de gelegenheid gehad de cijfers goed te analyseren", laat woordvoerder Matthijs Keuning weten.

"Wel hadden we verwacht dat de drukste fietspaden rond het Centraal Station zouden liggen. Dit heeft een aantal oorzaken: zo heeft Utrecht als enige grote stad maar één Intercity-station, waardoor fietsverkeer sterk wordt geconcentreerd."

"Daarnaast is Utrecht een studentenstad, waarbij de fiets vaak het makkelijkste vervoermiddel is. Bovendien moedigen we Utrechters aan om te fietsen omdat het gezond en ruimte-efficiënt is."

Vredenburg

"Ook is rond Utrecht Centraal de verbinding tussen de west-en oostzijde van de stad, waardoor er vanzelfsprekend veel verkeer bij het Smakkelaarsveld en Vredenburg komt", vervolgt Keuning.

Over de toename van fietsers op het Jaarbeursplein: "De verbinding voor fietsers vanaf de Jaarbeurszijde naar de binnenstad is het afgelopen jaar verbeterd, terwijl er langs de singels nog hard wordt gebouwd. Fietsers vanuit de zuidzijde van de stad kiezen daarom mogelijk eerder de route langs het Jaarbeursplein."

Alternatieven

De gemeente vindt het fijn dat er veel mensen fietsen in Utrecht. Toch worden er ook problemen gezien. Keuning: "Het blijft een opgave om deze fietsers voldoende ruimte te bieden. Wij kunnen het ons voorstellen dat niet iedere fietser (met name kwetsbare ouderen en kinderen) zich veilig voelt in het drukke fietsverkeer."

"Daarom werken we aan alternatieven. Denk aan de fietssingel. Op de Tolsteegsingel, Maliesingel en straks ook de Wittevrouwensingel is een alternatieve, comfortabele en snellere route om de binnenstad gelegd. Dit sorteert alvast voor op hoger E-bike gebruik. Verder zijn we bezig met het verbeteren van de Herenroute. Deze route is een optie voor fietsers die liever een rustigere route rijden."

Ook wordt nog dit jaar de Moreelsebrug over het spoor, tussen de Croeselaan en Moreelsepark, in gebruik genomen. Door deze nieuwe route worden ook andere fietspaden ontlast.

Amsterdamsestraatweg

Het is bij de gemeente nog niet duidelijk op welk deel van de Amsterdamsestraatweg de grote fietsvertraging wordt ervaren. "We weten dat de Amsterdamsestraatweg druk is. Bijvoorbeeld bij de kruising met de Marnixlaan gelden lange wachttijden voor de verkeerslichten."

"Er worden op andere delen van de Amsterdamsestraatweg wel doofproeven gehouden met een aantal verkeerslichten. Ook zijn we bezig met het zoeken naar een alternatieve route langs het spoor richting Amsterdam. Deze data geven nieuwe aanleiding om de vertraging verder te analyseren", besluit Keuning.

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op 
Tip de redactie