Eigenaar restaurant Sparkling is klaar met AH actie

Wie langs restaurant Sparkling op de Voorstraat in Utrecht loopt, ziet een papier op het raam geplakt: "Bent u ook zo iemand die alleen maar uit eten gaat met die A.H.-boekjes en daarmee onbewust restaurants die niet meedoen onder drukt zet?"

Eigenaar Rick van der Ploeg heeft nog nooit zoveel last gehad van de actie als dit jaar. "Je wordt bijna gedwongen om mee te doen met die actie."

Discussie

Van der Ploeg heeft de tekst op zijn raam geplakt om discussie uit te lokken. "Het is natuurlijk een beetje overdreven, maar ik vraag me wel af als ondernemer hoe ver je tegenwoordig moet gaan? Moet je alleen maar gratis eten weg gaan geven zodat er mensen komen?"

Hij zit sinds zeven jaar met zijn restaurant Sparkling in de Voorstraat. "Die actie bestaat nu zo’n drie jaar. In het begin had ik er ook al een beetje last van, maar wist ik nog niet eens van die actie af. Uiteindelijk legde een vriend me uit dat het om de actie van de Albert Heijn met IENS ging."

Dit jaar heeft hij er echter nog nooit zoveel last van gehad als andere jaren. "Je moet als ondernemer natuurlijk altijd eerst naar jezelf kijken, maar ik weet zeker dat de actie, die tegenwoordig zeven maanden duurt, er duidelijk mee te maken heeft."

Lastig voor kleine restaurants

De Albert Heijn Restaurantactie maakt het mogelijk een tweede driegangenmenu gratis te krijgen in meer dan 1000 restaurants in Nederland. Van 4 juli tot en met 21 augustus kon je de AH Restaurantzegels sparen, die je nu tot en met 29 januari 2017 kunt verzilveren.

"Veel restaurants bieden voor die actie een kleine menukaart aan, waar ze uiteraard niet hun duurste gerechten op zetten. Ook zijn er zaken die meedoen waar je normaal brood krijgt, maar die je nu opeens moet betalen. Of dat je er alleen nog maar waterflessen kunt kopen, in plaats van gewoon kraanwater te krijgen. Alles om de kosten nog een beetje te dekken." Van der Ploeg heeft zelf plek voor 34 gasten in zijn restaurant. "Dat betekent dat ik dan op een avond zeventien mensen gratis moet laten eten. Een kleinere menukaart maken kan ook niet, want ik heb maar één menu."

Leeg

Van der Ploeg zegt dat de tekst die hij op z’n raam heeft geplakt, hem uit het hart gegrepen is. "Ik zei al tegen mijn kok, misschien moeten we volgend jaar ook maar mee gaan doen. Er zijn restaurants die gasten alleen om 17.00 uur via die actie laten reserveren, zodat het er niet meer zo leeg uitziet."

Toch ziet de eigenaar het liever niet gebeuren: "Misschien vinden mensen me dan een slechte ondernemer, maar ik wil niet alleen maar afhankelijk zijn van acties. Aan ons eten kan het niet liggen, mijn kok is echt hartstikke goed, ik heb alleen niet zoveel zitplaatsen. Ook liggen onze inkoopprijzen wat hoger dan het gemiddelde restaurant wat meedoet aan de actie. Tuurlijk moet je als ondernemer eerst naar jezelf kijken, maar het lijkt wel alsof je het dit jaar het meeste merkt."

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op 
Tip de redactie