ProRail rondt spoorvernieuwing in Utrecht af

ProRail heeft de laatste jaren flink gewerkt aan spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal. Afgelopen weekend werden de laatste grote werkzaamheden afgerond. De sporen zijn ontknoopt, vernieuwd en in rechte banen gelegd, waardoor treinen sneller het station in en uit kunnen rijden. 

De laatste tien dagen is er nog veel treinuitval geweest vanwege de werkzaamheden. Maar volgens ProRail hebben de werkzaamheden de laatste maanden nu al tijdswinst opgeleverd. De punctualiteit is sinds juni verbeterd. Treinen kunnen nu op hogere snelheid het station in- en uitrijden.

Waar dat vroeger op de meeste sporen 40 kilometer per uur was is dat nu meestal 80 kilometer per uur. Daardoor ontstaat ‘rijtijdwinst’ en kunnen treinen elkaar sneller opvolgen. Denk aan een halve minuut bij aankomst en vertrek.

Door de uitbreiding kunnen er nu jaarlijks honderd miljoen dagelijkse reizigers over Utrecht Centraal reizen. De afgelopen jaren zijn alle sporen rond Utrecht rechtgetrokken en zijn er van de ongeveer 190 wissels rondom Utrecht Centraal nog zestig over.

Omdat de treinen nu een vast aankomst- en vertrekspoor hebben, slaan problemen niet meer over op andere trajecten. De emplacementen aan de noord- en zuidkant zijn compleet vernieuwd: sporen, bovenleidingen, seinen, beveiligingssystemen en kabels en leidingen.

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op 
Tip de redactie