Utrechts 'Dare to be Grey' wint internationale prijs

Stop het zwart-wit denken, dat is wat de initiatiefnemers van 'Dare to be Grey' willen met hun campagne. De studenten van Universiteit Utrecht wonnen met hun social media campagnes de eerste prijs in de Facebook Global Digital Challenge.

De Utrechtse studenten vinden dat het grijze midden, met zijn brede diversiteit aan meningen, nuances en identiteiten, onder druk is komen te staan. Er wordt volgens hen steeds meer gedacht in extremen, in zwart en wit. "Dat komt tot uiting in felle discussies over de vluchtelingenstroom en de plaats van bijvoorbeeld de islam in onze samenleving."

Om deze polarisatie te doorbreken, hebben de studenten een campagne opgezet. De campagne bestaat uit een fotoserie, een serie video's en een video-animatie. Daarnaast organiseert 'Dare to be Grey' verschillende activiteiten om mensen bewust te maken van zwart-wit denken.

"Door een platform te creëren voor persoonlijke verhalen, bieden wij iedereen in het midden een vooraanstaande plaats in het maatschappelijk debat."

Overheid

'Dare to be Grey' begon als stage voor Utrechtse studenten internationale betrekkingen. Maar hoewel de stage bijna is afgerond, is de campagne nog lang niet klaar. De studenten gaan er waarschijnlijk mee door.

De Facebook Global Digital Challenge is een initiatief van de Amerikaanse overheid en Facebook. Universiteiten over de hele wereld deden mee aan de challenge.

Tip de redactie