Staffhorst-pand wordt landelijke hotspot voor sociaal ondernemen

Een groep ondernemers, start-ups en bedrijven trekt vanaf november in het Staffhorstpand, tegenover TivoliVredenburg in Utrecht. 

Zij willen van het gebouw een landelijke hotspot te maken waar ontmoeting en sociaal ondernemen centraal staan. Stuwende krachten achter het project zijn Han Hendriks (Stichting Social Impact Factory en Kirkman Company) en Mariëlle Sijgers (Seats2Meet).

Het concept gaat volgens hen verder dan een culturele broedplaats."Meestal zie je bij ontmoetingsplekken dat het bijvoorbeeld alleen voor creatieven is. Wij willen het veel breder gaan opzetten met mensen uit zo veel mogelijk verschillende werkvelden", vertelt Sijgers.

Deze ambitieuze doelstelling gaat tot uiting komen in het Staffhorst-pand, wat heel toegankelijk moet worden. "Op de begane grond moet je echt binnen kunnen lopen", zegt Hendriks.

"Hier vind je straks een aantrekkelijk horecaconcept, werkplekken, inhoudelijke programmering en veel meetingspaces. Door de vestiging van netwerkorganisaties, dienstverleners, financiers en fondsen wordt het een landelijke hotspot waar alle kennis- en expertise over sociaal ondernemen vertegenwoordigd is."

Trainingen

Er is een programma van trainingen, workshops en events voor start-ups en gevestigde sociaal ondernemers. Maar ook voor het grotere bedrijfsleven en overheden die willen innoveren en transformeren naar een sociale onderneming.

Hendriks: "Hoe verder je omhoog gaat in het pand, zal je steeds iets meer rust ervaren. Maar het zal niet alleen ontmoeten worden, het gaat vooral om ontmoetingen met één gezamenlijk doel: het creëren van sociale impact."

Subsidie

Om tot een financieel haalbaar ondernemingsplan te komen voor de realisatie van deze ‘sociaal ondernemers hotspot’ draagt de gemeente eenmalig 350.000 euro bij in de vorm van een opstartsubsidie.

Het college laat weten: "We verstrekken deze eenmalige subsidie omdat het een unieke en innovatieve samenwerking betreft, die bijdraagt aan de doelstelling om voorloper te zijn op sociaal ondernemerschap."

Het idee is voortgekomen uit de Social Enterprise Day, die sinds drie jaar in Utrecht wordt gehouden. Een landelijke dag die bedacht is om sociaal ondernemerschap meer onder de aandacht te brengen en waar vele honderden mensen op af komen. "Vanwege dit succes wilden we hier ook structureel aandacht aan besteden", vertelt Hendriks.

"Hieruit is de Social Impact Factory ontstaan waar ondernemers, start-ups en bedrijven zich bij aansloten. We wilden hier al langere tijd een fysieke plek bij hebben waar mensen elkaar kunnen vinden op het gebied van thema’s als gezondheid, werkgelegenheid, impact financiering, mobiliteit en bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen. Die hebben we nu gevonden."

Impact

De bedoeling van de bedrijvigheid in het pand is om concepten en bedrijven te verbinden op maatschappelijke impact. "Dan moet je denken aan bedrijven zoals De Broekriem, The Colour Kitchen, Specialisterren en Band op Spanning. Kleine initiatieven die echt impact hebben op de maatschappij", zegt Hendriks.

"Maar het gaat ook om het betrekken van gevestigde organisaties op genoemde thema’s, zoals EY, SNS, Rabobank en de Universiteit van Utrecht. Cruciaal is de verbinding tussen start ups, scale ups en gevestigde organisaties."

De ondernemers zijn erg blij met de locatie. Dit is één van de mooiste plekken in de stad omdat hier heel veel passanten langskomen. Mooi dat dit thema op deze manier in de picture kan worden gezet", zegt Sijgers.

"Dit moet een dynamische plek worden waar mensen kennis kunnen maken met sociaal ondernemen. Je moet hier mensen ontmoeten die je normaal niet had ontmoet en er moet altijd wat te doen zijn. Het wordt hier nooit saai."

Tip de redactie