Eerste deel Moreelsebrug sneller dan verwacht al op zijn plek

Na maandenlange voorbereiding ligt de Moreelsebrug sinds zondag ineens al een heel stuk boven de sporen.

Met behulp van een gigantische hijskraan van 120 meter hoog is vrijdagnacht het eerste brugdek over het spoor gehesen en op de pijler op het perron geplaatst. Zaterdag volgden nog eens drie delen.

Projectorganisatie CU2030 laat weten dat de eerste helft van de Moreelsebrug sneller op zijn plaats ligt dan verwacht. Na de zomer wordt er gestart met het werk aan de kant van het Moreelsepark en worden beide delen met elkaar verbonden. Eind dit jaar is de hele brug klaar.

De Moreelsebrug wordt een brug voor fietsers en voetgangers tussen de binnenstad en de westkant van de stad. De brug wordt zo een belangrijke schakel in het netwerk van hoofdfietsroutes in de stad.

Croeselaan

De totale lengte wordt circa 275 meter en loopt vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor richting het Moreelsepark. De breedte is zo’n 10 meter.

Kenmerkend voor de brug is de rij IJzerbomen die op de brug worden geplant. De brug wordt aangelegd als nieuwe 'interwijkverbinding', vooralsnog zonder trappen naar de perrons. In de toekomst worden de trappen alsnog aangebracht. Bij het ontwerp is hiermee rekening gehouden.

Lees meer over:

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op 
Tip de redactie