Utrecht vol hartenhuisjes voor vergeten kinderen

Verschillende Utrechtse winkels hebben sinds twee weken een zogeheten hartenhuisje, gemaakt van post-its, op de deur. Dinsdag mochten de winkeliers onthullen dat het een actie betrof voor een goed doel.

Het is een actie van stichting Het Vergeten Kind, waarmee ze aandacht wil vragen voor kinderen die niet thuis kunnen wonen, maakte presentator Johnny de Mol bekend in het programma RTL Late Night.

"De hartenhuisjes zijn gemaakt van post-its, omdat de briefjes worden gebruikt om iets op te schrijven wat je niet wil vergeten", vertelt Maira Evers, eigenaresse van The Gardener, die de actie waarvan Utrecht de best vertegenwoordigde stad is, heeft opgericht.

"Vervolgens wilden we een logo maken wat staat voor de stichting en voor een veilig en liefdevol huis. Met deze campagne willen we aandacht vragen voor vergeten kinderen en zoeken we pleegouders voor de kinderen. Maar de boodschap gaat verder dan dat: mensen kunnen in het algemeen wel wat liever voor elkaar zijn. Dat is erg belangrijk in deze tijd."

Vragen

De aanpak om de betekenis achter de actie niet meteen openbaar te maken heeft goed uitgepakt. Winkeliers kregen tientallen vragen over de actie. “Ik heb deze zaak al dertig jaar en heb nog nooit een actie meegemaakt die zo goed aansloeg.

"Iedereen stelde vragen aan me, maar ik mocht nog niks zeggen. In de rij werd erover gepraat. Het wekte zoveel nieuwsgierigheid op, ze hebben gisteren allemaal naar RTL Late Night gekeken," aldus Cor Brouwer van slagerij Brouwer. "De kinderen worden soms ook wel vergeten, door alles wat er speelt, denk bijvoorbeeld aan die hele vluchtelingenkwestie. Ik vind het heel mooi dat nu voor onze eigen kinderen wordt gekozen", voegt medewerker Jesse eraan toe.

Lees het uitgebreide verhaal op DUIC.

Lees meer over:

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op:
Tip de redactie