Apple heeft het zwaar op groeiende wearablemarkt

Apple ziet zijn aandeel op de wearablemarkt flink dalen vlak voor het bedrijf een tweede versie van de Apple Watch uitbrengt. De andere grote spelers groeien wel door.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC over het tweede kwartaal van 2016.

In de maanden april, mei en juni verscheepte Apple slechts 1,6 miljoen Apple Watches. Een jaar geleden waren dat er nog 3,6 miljoen, toen was de eerste Apple Watch echter net uitgebracht.

Naar verwachting onthult Apple woensdagavond een nieuwe Apple Watch. De tweede editie zou dunner worden, een grotere accu hebben en over een gps-chip beschikken. Pas in 2018 wordt een heel nieuw ontwerp verwacht.

Video: zo werkt de eerste Apple Watch

Fitbit

Andere wearablefabrikanten groeiden in dezelfde periode flink door. Marktleider Fitbit, fabrikant van fitnesstrackers, verscheepte 5,7 miljoen exemplaren en nam daarmee 25,4 procent van de markt voor zijn rekening.

Apple zakte van de tweede plaats vorig jaar, naar een gedeelde derde plek nu. De iPhone-maker heeft nog slechts 7 procent van de wearablemarkt in handen. Het is in het tweede kwartaal van 2016 ingehaald door het Chinese Xiaomi. Garmin, maker van sporthorloges, is op gelijke hoogte gekomen met Apple.

Basiswearables

De totale markt groeide van 17,8 miljoen exemplaren in het tweede kwartaal van 2015 naar 22,5 miljoen nu. Dat is een stijging van 26,1 procent. Apple is de enige fabrikant in de top vijf die het aantal verscheepte exemplaren zag dalen.

"Basiswearables, waaronder de meeste fitnesstrackers vallen, profiteren van een combinatie van factoren", aldus IDC. "Er is een duidelijke toegevoegde waarde voor gebruikers, een breed aanbod van verschillende fabrikanten en er zijn lage prijzen."

Volgens de marktonderzoeker bestaat bijna 83 procent van de wearablemarkt uit deze 'basiswearables'. IDC ziet wel een situatie ontstaan waarin veel producten op elkaar gaan lijken en de markt overvol raakt.

Noodzakelijk

"Slimme wearables (waaronder hoofdzakelijke smartwatches vallen, red.) hebben nog steeds moeite hun plek in de markt te vinden. Er is genoeg belangstelling naar wat deze producten kunnen doen, maar gebruikers moeten nog overtuigd worden dat ze noodzakelijk zijn."

Lees meer over:
Tip de redactie