Nederlander kijkt gemiddeld een uur per dag Netflix

Nederlanders met een abonnement op Netflix of een andere betaalde video-on-demand-service kijken gemiddeld een uur per dag films of series via zo'n dienst. 

Wanneer wordt gekeken naar alle Nederlanders, dus ook mensen zonder abonnement op zo'n dienst, besteden Nederlanders gemiddeld 5 procent van hun dagelijkse kijktijd aan een video-on-demand-dienst. Dat komt neer op gemiddeld een kwartier per dag, meldt marktonderzoeker Telecompaper dinsdag. 

Netflix is in Nederland de grootste video-on-demand-dienst. In het vierde kwartaal van 2015 waren er in totaal 1,3 miljoen Nederlandse huishoudens met een Netflix-abonnement. De dienst is vooral populair onder huishoudens met kinderen. 25 procent van deze huishoudens heeft een Netflix-abonnement, tegenover 17 procent van alle Nederlandse huishoudens. 

Videoland

In Nederland heeft slechts 2 procent van de huishoudens geen televisieabonnement. Deze mensen hebben gemiddeld vaker een abonnement op Netflix, maar ook concurrerende diensten zoals Videoland Unlimited en NLziet zijn in deze groep populairder dan gemiddeld.

Het percentage huishoudens zonder televisieabonnement, maar met een Videoland Unlimited-abonnement steeg het afgelopen jaar van 6 naar 12 procent. 

Lineaire televisie

Onder Nederlanders blijft lineaire televisie de meest populaire manier om films, series en programma's te bekijken. Nederlanders besteden hier gemiddeld bijna veertig procent van hun kijktijd aan.

Hoewel dit nog vooral gebeurt via de 'normale' televisie, gebruikt 11 procent hiervoor zijn of haar tablet, en 6 procent zijn of haar smartphone.

Lees meer over:
Tip de redactie