Twitter toont 'beste' tweets bovenaan tijdlijn

Twitter voert in de komende weken wereldwijd een verandering door waardoor gebruikers bovenaan hun tijdlijn eerst de 'beste' tweets te zien krijgen, voordat een chronologisch overzicht volgt.

Geruchten over zo'n verandering zorgden afgelopen weekend voor veel ophef onder Twitter-gebruikers, die zeiden dat ze tweets liever wilden blijven zien in de volgorde waarop ze werden geplaatst.

Desalniettemin gaat Twitter een overzicht van de meest populaire en relevante tweets aan gebruikers tonen buiten de normale volgorde. De chronologische tijdlijn komt onder het nieuwe blokje met beste tweets te staan.

De nieuwe functie is vanaf woensdag voor alle gebruikers al beschikbaar via de instellingen van Twitter. In de komende weken zal de optie voor alle gebruikers standaard aan worden gezet, al kan het blokje met de beste tweets via de instellingen dan nog worden uitgeschakeld.

Het aantal tweets dat in het nieuwe blokje verschijnt zal afhangen van het gedrag van individuele gebruikers, zegt productdirecteur Jeff Siebert van Twitter tegen The Guardian.

Fanatisme

Twitter toonde in zijn apps al een blok met tweets die de gebruiker had gemist terwijl hij niet in de app keek. Die verscheen echter alleen als gebruikers een tijd niet op Twitter hadden gekeken, terwijl het nieuwe blok hij elke keer dat de app wordt geopend aanwezig zal zijn.

Siebert zegt dat Twitter "vereerd" is door het fanatisme van gebruikers die klaagden over de verandering op het sociale netwerk. Hij zegt dat het bedrijf de feedback van gebruikers zal inzetten om de functie in de toekomst te blijven verbeteren.

Woensdagavond maakt Twitter zijn kwartaalcijfers bekend. Het bedrijf staat onder druk van investeerders, die ontevreden zijn over de geringe gebruikersgroei. In september 2015 had Twitter 320 miljoen maandelijkse gebruikers, veel minder dan de grootste concurrent Facebook.

Sinds vorig jaar staat Twitter weer onder leiding van mede-oprichter Jack Dorsey, die enkele grote wijzigingen overweegt. Zo wordt gekeken of de limiet van 140 karakters kan worden opgerekt tot tienduizend tekens. Sinds deze week is het voor adverteerders ook mogelijk om een videoadvertentie bovenaan de tijdlijn van gebruikers te plaatsen.

Lees meer over:
Tip de redactie