Facebook manipuleerde nieuwsfeed voor onderzoek

Facebook manipuleerde de nieuwsfeed van 689.000 gebruikers, om onderzoek te doen naar de invloed van berichten op de emotionele staat van de gebruikers.

Dat blijkt uit het onderzoek dat in het tijdschrift Pnas werd gepubliceerd.

Onderzoekers wilden onderzoeken of een bekend fenomeen, waardoor mensen de emotionele staat van andere mensen overnemen, ook online plaatsvond. Om daar achter te komen werd de nieuwsfeed van 689.000 mensen beïnvloed, met negatieve of juist positieve berichten.

Uit het onderzoek bleek vervolgens dat gebruikers die meer negatieve berichten zien, zelf ook vaker negatieve berichten achterlaten. Hetzelfde gebeurde ook bij positieve berichten. Emoties die via het internet worden geuit, zouden volgens het onderzoek dus 'besmettelijk' zijn.

Het onderzoek werd mede geleid door Adam Kramer, data-onderzoeker bij Facebook. Iedereen die zich inschrijft bij Facebook, gaat automatisch akkoord met onder meer data-verzameling en de mogelijkheid om voor een experiment gebruikt te worden, in dit geval wetenschappelijk, maar soms ook voor Facebook zijn eigen doeleinden.

De belangrijkste privacyinstellingen op Facebook

Facebook in 2013: Het geheim van mobiele advertenties ontrafeld

Lees meer over:
Tip de redactie