Providers moeten minuten, sms en data houdbaar maken

Providers moeten abonnementen aanbieden waarbij klanten bel-, sms- en datategoed mee kunnen nemen naar de volgende maand.

Dat schrijft minister Kamp (Economische Zaken) donderdag aan de Tweede Kamer.

"Consumenten die hun tegoed niet kwijt willen raken, moeten kunnen kiezen voor een abonnement dat dat voorkomt. Nu is die keuze er nauwelijks", aldus Kamp. "Voor telecombedrijven biedt dit een kans om nieuwe producten aan te bieden voor consumenten."

Er geldt nog geen wettelijke verplichting voor het aanbieden van abonnement waarbij niet gebruikt tegoed houdbaar blijft. De Tweede Kamer heeft alleen de wens uitgesproken en Kamp laat nu weten een brief te sturen aan de providers om hen te vragen aan deze wens te voldoen.

Volgend jaar zal worden bekeken op providers vrijwillig voldoende abonnementsvormen aanbieden. Als de keuzevrijheid dan onvoldoende is, zal minister Kamp kijken of het aanbieden van een abonnement met houdbaarheid van tegoeden wettelijk verplicht kan worden.

Weggegooid

De vraag om dergelijke abonnement volgde medio 2013 na een actie van de Consumentenbond. De bond berekende dat Nederlanders elk jaar 96 euro weggooien aan ongebruikt beltegoed. T-Mobile, Vodafone en KPN zouden hier gezamenlijk 86 miljoen euro per maand mee verdienen. De petitie werd gesteund door D66, PvdA, PVV, CDA en SP.

VVD-Kamerlid Bart de Liefde stelt tevreden te zijn dat Kamp niet in een "regelreflex" is geschoten. "Geef bedrijven eerst de kans om zelf te zorgen voor meer keuze voor de consumenten. Providers moet die handschoen nu wel oppakken."

Vodafone laat weten de brief af te wachten en wijst op de Vodafone Red-abonnementen waar klanten al onbeperkt kunnen bellen en sms'en. De databundels zijn volgens de provider een ander verhaal omdat die zo ruim zijn dat het overgrote deel van de klanten daar genoeg aan heeft.

Hoeveel belminuten, sms'jes en data worden elke maand niet verbruikt?

Lees meer over:
Tip de redactie