Twitter brengt reclametweets bij tv-programma's naar Nederland

Twitter probeert ook in Nederland de tv-dienst van het bedrijf onder de aandacht te brengen. Adverteerders kunnen dan speciale tweets naar tv-kijkers sturen tijdens reclames.

Twitter Nederland maakt momenteel een rondgang langs tv-zenders en mediabureaus om deze dienst te promoten, zo meldt Emerce.

Marc de Vries van Twitter laat weten dat hij hoopt Tv Ad Targeting, zoals de service heet, begin 2014 naar Nederland te brengen. Adverteerders kunnen dan Nederlanders die naar een bepaald tv-programma kijken in de reclame aanspreken met een tweet.

Deze tweet wordt dan bovenaan de tijdlijn van een Twitter-gebruikers geplaatst en is daarom extra zichtbaar. Het is volgens De Vries een aanvulling op bestaande tv-reclames. Adverteerders betalen pas als een gebruiker klikt.

Het bedrijf weet welke gebruikers naar welke zender en welke programma's kijken omdat veel mensen daar herkenbaar over schrijven op het sociale netwerk. Zo worden vaak standaard hashtags gebruikt of vallen namen van programma's, presentatoren of deelnemers op.

Beursgang

De nieuwe dienst is belangrijk voor het bedrijf dat zeer binnenkort zijn beursgang zal beleven. Twitter is op zoek naar meer inkomsten om toekomstige aandeelhouders tevreden te stellen. In de eerste helft van 2013 werd namelijk nog een verlies van 69,3 miljoen dollar geleden op een omzet van 253,6 miljoen dollar.

Bovendien wordt slechts een klein deel van de omzet buiten de Verenigde Staten gerealiseerd. Tv-advertenties kunnen mogelijk winst betekenen.

Bekijk meer cijfers over het gebruik en de inkomsten van Twitter

Lees meer over:
Tip de redactie