'Goedkope toestellen belangrijk voor smartphonemarkt'

De smartphonemarkt groeit onverminderd door, maar dat komt steeds vaker door kleinere spelers en goedkopere toestellen.

Dat concludeert onderzoeksbureau IDC aan de hand van de cijfers over tweede kwartaal van 2013.

Samsung blijft met 30,4 procent marktleider en Apple volgt met 13,1 procent. Volgens ABI Research staat Apple op het laagste marktaandeel in bijna twee jaar tijd.

Zowel Samsung (+43,9 procent) als Apple (+20 procent) verscheepten in ieder geval fors meer smartphones dan een jaar geleden. De kleinere spelers worden echter steeds belangrijker en de markt raakt gefragmenteerd.

Zo verscheepte LG 108 procent meer smartphones en Lenovo zelfs 130 procent meer. Ook een partij als Huawei, die buiten de top 5 valt, groeit volgens IDC hard. Inmiddels zijn de fabrikanten die niet bij de eerste vijf horen goed voor 42,4 procent van de markt.

Goedkoper

Daarbij zijn goedkopere smartphones belangrijk. Bijvoorbeeld LG noteert goede cijfers vanwege de betaalbare Optimus L-serie. Huawei richt zich ook op smartphones met een relatief lage prijs. Nokia doet hetzelfde. Onlangs bleek dat ook in Nederland de middenklasse toestellen steeds populairder worden.

"Laaggeprijsde smartphones blijven groeien, maar de uitdaging is om de prijs laag te houden en nog steeds een 'premium' product aan te bieden", aldus IDC. "We verwachten ook in de goedkopere categorie smartphones met grote schermen en andere vlaggenschepen."

In totaal werden er 237,9 miljoen smartphones verscheept in het afgelopen kwartaal. Dat zijn er 52,3 procent meer dan de 156,2 miljoen toestellen een jaar geleden en bovendien 10 procent meer dan de 216,3 miljoen exemplaren uit het eerste kwartaal.

Hoe goed doen de 5 grootste fabrikanten het?

Lees meer over:
Tip de redactie