Review: Ouya genekt door slechte games

Android-gameconsole Ouya haalde miljoenen op via crowdfundingplatform Kickstarter en kost slechts 99 dollar. Kan het daarmee concurreren met consoles als de Xbox en Playstation, een heel nieuwe markt aanboren of mislukt de Ouya op beide vlakken?

Bekijk foto's en de uitgebreide versie van deze review op NUtech

De Ouya is een klein (75 x 75 x 82 millimeter) en stijlvol apparaat en valt door zijn eenvoud niet eens zo erg op, een eigenschap die voor een gameconsole juist wel fijn is.

De hardware van de Ouya was een jaar geleden tijdens de aankondiging snel genoeg, maar de 1,7 GHz quadcore Nvidia Tegra 3-chip is inmiddels enigszins verouderd. Ook is 8 GB aan opslagruimte erg weinig als een game als Shadowgun al bijna 1 GB inneemt.

Controller

De Ouya wordt standaard met één controller geleverd en het is mogelijk om controllers van derden via Bluetooth of usb op het apparaat aan te sluiten. De Ouya-controller heeft veel weg van het Xbox 360-model met twee duimknoppen, een d-pad en vier actieknoppen met de letters O, U, Y en A.

In het midden van de controller bevindt zich een touchpad die vooral handig is bij de instellingen van Android waar de fysieke knoppen niet altijd even handig werken. Aan de onderkant is tot slot een powerknop te vinden.

De controller ligt goed in de hand en omdat in beide handvatten een aa-batterij verstopt zit, wordt het gewicht redelijk goed verdeeld. De triggerknoppen aan de bovenkant voelen een beetje slap aan en piepen. Voor de prijs die het totale pakket kost is de controller echter degelijk.

Betalen

Om de Ouya te gebruiken is een creditcard verplicht, een nadeel voor Nederlanders die bij lange na niet allemaal in het bezit zijn van zo'n betaalkaart. Het verplicht stellen van de creditcardgegevens geeft een duidelijk signaal af. De games mogen dan gratis zijn, je wordt constant gevraagd of je iets wilt kopen. Tijdens het spelen, tijdens het behalen van een achievement en zelfs tijdens navigeren door de opties van een game.

Eenmaal aangemeld komt de gebruiker in het overzichtelijke en simpele menu met vier keuzes: play, discover, make en manage. Daar kan je respectievelijk games spelen, downloaden, ontwikkelen en alle opties bekijken en gebruiken.

Slecht aanbod

Het games-aanbod van Ouya is helaas niet heel divers en de meeste games zijn kwalitatief gezien teleurstellend. De game-omgeving voelt al snel aan als een speeltuin voor beginnende Android-ontwikkelaars die zonder enige controle hun rotzooi mogen uploaden en waar de gebruiker een bedrag voor kan betalen.

Van de ruim honderd titels zijn er hooguit tien games die echt de moeite waard zijn. De games die de Ouya nodig heeft, zijn grote titels als Grand Theft Auto, Call of Duty of een speciale Rayman-editie.

Eén van de meest fijne functies van de Ouya is de mogelijkheid om via emulatie-apps spellen van de Playstation 1, NES, SNES en binnenkort de Game Boy te spelen. Dat dit één van de sterkste eigenschappen is, is kwalijk.

Conclusie

Na enkele maanden staat de Android-spelcomputer nog steeds in de kinderschoenen en is de kwaliteit ver te zoeken. Dat de Ouya nooit een concurrent wordt van een Xbox 360, PlayStation 3 of Wii (U) is duidelijk, maar het 99 dollar kostende apparaat slaagt er niet in om een nieuw soort gameconsole te worden.

De Ouya heeft ten eerste hulp nodig van grote ontwikkelaars en gamestudio's.Tot die tijd is de Ouya prima te gebruiken als Android-spelcomputer voor enkele geinige games, als emulatie-apparaat of als media center, maar vooral niet als volwaardige gameconsole. 

Lees meer over het ontwerp en gebruiksgemak van de Ouya

Lees meer over:
Tip de redactie