KPN onder druk op mobiele markt

KPN ziet de totale omzet en winst afnemen en dat komt vooral door druk op de mobiele markt. KPN haalt minder inkomsten uit abonnementen, verkoopt minder hardware en verdient minder per klant.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf dinsdag presenteerde. Toen werd ook bekend dat KPN de Duitse dochteronderneming E-Plus voor vijf miljard euro heeft verkocht aan Telefónica Deutschland.

In het tweede kwartaal van 2013 daalde de omzet uit de mobiele tak van 444 miljoen naar 389 miljoen euro, een afname van 12,4 procent. De bruto winst steeg tegelijkertijd licht van 134 naar 135 miljoen euro. Waarmee KPN deze winsstijging heeft gerealiseerd is onduidelijk.

In het persbericht geeft KPN aan dat de omzetdaling op de mobiele markt vooral komt door minder inkomsten uit mobiele diensten en lagere hardwareverkopen. Het marktaandeel is volgens KPN ongeveer gelijk gebleven op 45 procent. In een jaar tijd zag het bedrijf de gemiddelde omzet per klant wel afnemen van 36 naar 32 euro. Dat is vooral het gevolg van een 'competitieve markt' en de groei van het aantal sim-only-klanten.

Ook de daling in het sms- en belverkeer is volgens KPN een oorzaak van de dalende omzet.

'Bemoedigend'

"Hoewel de omzet lager uitkwam, met name door de concurrentie in de mobiele markten, is de operationele voortgang bemoedigend", aldus KPN. De omzet van het totale bedrijf liep met 8 procent terug tot 2,94 miljard euro. De winst daalde met 68 procent tot 108 miljoen euro. De brutowinst staat 11 procent lager op 1,03 miljard euro.

Het grote verschil heeft te maken met herstructureringskosten. Wat dat precies betekent, is nog niet bekend. Op de afdeling Consumenten Thuis (breedband, vaste telefonie en tv) deed KPN het een stuk beter dan op de mobiele markt.

Bekijk alle marktaandelen en omzetcijfers van KPN

Lees meer over:
KPN
Tip de redactie