Review: De eerste 'kleine' ultra hd-tv van Sony

Ultra hd-tv's zijn vrij nieuw en kleinere en enigszins betaalbare modellen helemaal. NUtech nam de 65 inch 4k-tv van Sony onderhanden en werd verrast.

Bekijk beeld en de uitgebreide review op NUtech

Al sinds 2012 zijn er 84 inch ultra hd-tv's verkrijgbaar voor minimaal 17.000 euro. Sony bracht vorige maand een 55 en 65 inch-versie op de markt voor de relatief betaalbare prijs van 4500 en 7000 euro. Samsung, LG en Sharp volgen later ook met dezelfde formaten.

Ultra hd – ook wel 4K genoemd – is de opvolger van full-hd. De techniek levert een resolutie van 3840 bij 2160 pixels. Dat is vier keer zo hoog als full-hd (1920 bij 1080 pixels). Op televisies en monitoren die in staat zijn om deze resolutie weer te geven, zien films en games er in theorie scherper uit, maar ultra hd-beeldmateriaal is nog nauwelijks voorhanden.

Opschalen

Omdat het bronmateriaal nog zo beperkt is, moeten ultra hd-televisies beelden van inferieure kwaliteit goed kunnen opwaarderen. Dat is bij de Sony-tv goed gelukt. De scherpte van full-hd materiaal komt overtuigender over dan op een full-hd scherm van hetzelfde formaat. Je kunt daardoor dichter op de tv zitten, zonder dat het kijkplezier verpest wordt door onscherp beeld.

Bij het kijken van digitale televisie zijn de beelden doorgaans wat minder scherp dan via een blu-raydisc. Dat lijkt vooral te wijten aan de hevige compressie op het hd-signaal via de kabel.

Beeldkwaliteit

Of je de tv nu ultra hd, full hd of 3d-materiaal bekijkt, de beeldkwaliteit is in vrijwel alle gevallen subliem. Zwarte beelden zijn ook echt zwart, kleuren ogen natuurlijk en de kijkhoeken zijn zeer ruim. Daarnaast is de 3d-weergave subliem door het combineren van passieve en actieve 3d-technologiën: dit levert scherp beeld op, maar zonder flikkeringen.

Ook ultra hd-materiaal zelf wist ons te imponeren. In een voetbalvideo zijn de grassprietjes te tellen, terwijl het watertanden geblazen is bij het zien van de details en scherpte in een scène uit de 4K-remake van Total Recall.

Bij het spelen van games als Tomb Raider en Grid 2 waren de beelden ook prachtig, maar kwamen tevens de beperkingen van ultra hd aan het licht. Met een maximale beeldsnelheid van 30 per seconde op maximale resolutie, ogen snelle racebeelden minder soepel dan op een full hd-scherm. Voor de meeste films is deze beperking geen probleem.

De geluidskwaliteit van de nieuwe televisie is indrukwekkend. Platte tv-schermen laten vaak weinig ruimte voor goede speakers, maar de opvallende speakers van Sony zorgen voor een opmerkelijk goed geluid. Uitzendingen, films en games klinken vol en helder, en ook op hoog volume blijft de geluidskwaliteit overeind. De - voor tv's - krachtige basspeakers produceren bovendien imposante bassen.

De Bravia KDL-65X9005A is zonder twijfel de beste 65-inch led-televisie van het moment, die het bekijken van films, games en tv-uitzendingen naar een hoger niveau tilt.

Is de tv dan perfect? Dat nog net niet, maar het scheelt niet veel. De kleine kanttekeningen doen niets af aan de prachtige, scherpe beeldkwaliteit, het krachtige geluid, de fantastische upscaler of de ongeëvenaarde 3d-prestaties. Sony heeft kortom indrukwekkend werk geleverd, al moet je wel een flinke geldbuidel hebben om er de vruchten van te plukken.

Lees meer over het geluid, de aansluitingen en het design in de uitgebreide review op NUtech