Tomtom overweegt afstoten consumententak

De Nederlandse navigatiesoftwareontwikkelaar Tomtom onderzoekt de mogelijkheid om zijn consumententak af te stoten. De vraag naar navigatiesystemen daalt elk jaar.

Dat meldt NRC Handelsblad.

"We moeten onze knopen tellen", zegt Tomtom-topman Harold Goddijn.

De vraag naar navigatiesystemen, nog de helft van Tomtoms omzet, daalt elk jaar met tien tot vijftien procent. Dit is grotendeels te wijten aan smartphones met gratis navigatiesoftware.

Gratis

Door de gratis concurrentie en de populariteit van de smartphone ziet Tomtom zich genoodzaakt om de abonnementen op verkeersdiensten en kaartenupdates in zijn nieuwe navigatiesystemen af te schaffen.

"De consumententak draagt bij aan het merk Tomtom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf, en onze groeimogelijkheden", aldus Goddijn.

Apple

De koers van Tomtom hangt al enkele jaren rond de vier euro. In 2008 lag de koers nog rond de zestig euro.

Tomtom verwacht meer van de samenwerking met de auto-industrie en zijn licentieverkoop, onder meer aan Apple.

Lees meer over:
Tip de redactie